SEO Guide til Amazon

SEO guide til Amazon – for dig som vil have en højere ranking

Dette indlæg er skrevet af Jonas Lyngborg Kapper.

 

Selvom det først forventes at være i foråret 2019, at der lanceres en dansk version af netgiganten Amazon, har 4/10 af danskerne gennemført transaktioner her det seneste år, og endnu 3/4 forventer at gøre det igen (kilde).

Den danske købsadfærd afspejler de globale tendenser og er med til at få både små og store virksomheder til at få øjnene op for salgsmulighederne og potentialet på Amazon.

Men hvordan kommer du godt i gang fra starten af med at skabe muligheder for salg?

Det tager jeg dig igennem med denne guide, som vil føre dig ind i de vigtigste punkter i forhold Amazon SEO.

 

 

Forstå Amazons søgeordsmetode og bliv skarp på brugen af søgeord

Amazon kører med deres helt egen søgemaskineteknik, som i SEO-term kendes som A9-algoritmen. Denne unikke søgeordsalgoritme er designet i forhold til Amazon som en platform, der udelukkende gør sig i køb og salg.

For dig som sælger på Amazon er det afgørende, at du kender til, hvordan algoritmen fungerer for at kunne skræddersy dine salgsannoncer i forhold til den. Dette kendskab er med til at skabe dig de bedste muligheder for at opnå en høj placering i Amazons søgefelter. Og synlighed overfor kunderne er lig med salgspotentiale.

A9-algoritmen favoriserer brugen af nuancerede søgeord. Det vil sige, at du skal holde dig fra at gentage et søgeord, men derimod skal du udvælge en række forskellige – alle med relevans for det givne produkt du sælger.

Ikke nok med at du skal være omhyggelig med at udvælge en række varierede søgeord, så er det også af betydning i forhold til Amazon SEO, hvordan du lister søgeordene i dine salgsannoncer. Ligeledes er det vitalt, at du har kunden for øje, når du udarbejder dine annoncer.

 

 

Sådan kommer din salgsannonce til tops i søgeresultaterne

SEO handler dog ikke kun om at optimere selve teksten i din annonce, men handler om flere digitale faktorer, som spiller sammen for at skabe dig den bedst mulige placering og synlighed, når kunder søger efter bestemte varer eller produkter.

Herunder får du en step-by-step guide til at skabe en stærk salgsannonce på Amazon. En mere uddybende guide kan læses hos Obsidian Digital.

 

Udvælg de rette søgeord

Det er afgørende, at dine søgeord er relevante samt har en høj søgevolumen.

Du kan f.eks. foretage en søgeordsanalyse specifikt med afsæt i Amazon, eller du kan med fordel lade dig inspirere af dine velfungerende konkurrenter og se, hvilke ord der skaber effekt for dem.

Derudover er det centralt, at du tilpasser søgeordene i forhold til det konkrete marked, du vil sælge på.

 

Placering af søgeord i din salgsannonce

Du har overordnet set 4 forskellige muligheder for at sikre dig, at alle dine relevante søgeord placeres i din salgsannonce.

De bedste og stærkeste søgeord skal anvendes i forbindelse med selve produkttitlen. De vigtigste søgeord skal befinde sig i starten af produkttitlen.

Herefter skal du præsentere udvalgte kvaliteter omkring dit produkt i punktform. Det kan enten være i form af fordele eller kendetegn, som du kan beskrive ved brug af de næstmest vigtige søgeord.

Den efterfølgende rubrik er til produktbeskrivelse, hvor du med en skarp CTA (Click To Action) kan omdanne besøgende til kunder. Endelig har du i den afsluttende Backend mulighed for at placere de resterende søgeord.

 

Opnå gode kundeanmeldelser

Med en skarp annonce har du gode chancer for at opnå positive anmeldelser fra dine kunder. Dette er også et betydningsfuldt SEO-element, eftersom Amazon ranker annoncer i forhold til antal stjerner, de har fået fra kunderne.

Amazon har køberne i fokus for deres forrentning, og derfor skal du som sælger sørge for at skabe den bedst mulige kundeoplevelse – til glæde for dem og til gavn for dig.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *