Mit personlige bibliotek

Herunder finder du de bøger jeg har stående på min hylde lige nu (inklusiv e-bøger).

Ved de fleste bøger vil du finde en kort beskrivelse af den. Hvis jeg ikke har skrevet en beskrivelse er det enten fordi jeg er doven og ikke er nået dertil (shame on me) eller simpelthen fordi jeg ikke har læst den endnu.

Hvis du ønsker at vide mere om en af bøgerne herunder inden du render ud og køber den, er du velkommen til at skrive til mig – så vil jeg gøre mit bedste for at uddybe. Du kan fange mig på min mail eller via LinkedIn.

 

Alle bøger er opdelt i henholdsvis faglitteratur og fiktion. Rækkefølgen er tilfældig.

 

Hop direkte til...

 

Faglitteratur

 

The Subtle Art of Not Giving a F*ck – Mark Manson

Tema: Livsstil & Personlig udvikling

“In life, we have a limited amount of fucks to give. So you must choose your fucks wisely.”

Bruger vi energi på de helt forkerte ting i vores hverdag, der gør den sur og grå?

Mark Manson skærer helt ind til benet i denne bog om hvordan man kan blive bare en lille smule gladere i hverdagen ved at være lidt mere selektiv omkring hvad man vælger at bekymre sig om. Bogen er skrevet med et glimt i øjet og uden filter – en fremragende øjenåbner til et liv med færre bekymringer.

Denne bog fik mig til for alvor at tage et kig på mit eget liv og hvordan jeg prioriterede mine fucks. Gør dig selv en tjeneste og læs bogen.

 

 

Thinking, Fast and Slow – Daniel Kahneman

Tema: Psykologi

Hvis du ikke har læst den endnu – så er det bare om at komme i gang!

Daniel Kahneman og Amos Tversky formåede gennem deres arbejde at ændre dem måde vi forstår hjernen og hvordan vi som mennesker tænker. Hvis du på et tidspunkt har hørt snak om system 1 og system 2 – så får du i denne bog hele historien om netop dette begreb og hvordan det påvirker din hverdag.

Jeg stødte første gang på bogen, da en af deres mange videnskabelige artikler dukkede op på min pensumliste på universitetet. Det var i forbindelse med emnet neuromarketing, hvor Kahneman og Tversky med deres teorier og eksempler for alvor fangede mig. Interessen er kun steget siden min tid på skolebænken og jeg har haft fornøjelsen af at holde oplæg om netop dette emne til en konference i sommeren 2017. Hvis du vil vide mere, så har jeg også skrevet en introduktion til neuromarketing her på bloggen.

Uanset om du ønsker at bruge indsigten til at blive bedre til salg eller marketing, eller bare er nysgerrig på hvordan hjernen fungerer, så er dette en bog der får min varmeste anbefaling.

 

 

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag – Morten Münster

Tema: Adfærdspsykologi & Marketing

Hvis du er aktiv bruger af LinkedIn, så er du højst sandsynligt stødt på denne bog flere gange i dit feed.

Og med god grund.

Morten Münster formår på bedste vis at tage adfærdspsykologi og adfærdsdesign helt ned i øjenhøjde og formår at bruge helt konkrete eksempler til at understrege sine pointer. Disse ting er med til at gøre Jytte fra Marketing til en let læselig bog, der stikker en let finger i siden på os alle og prikker til den komplet irrationelle side af os allesammen, som vi ikke kan løbe fra.

Bogen er fantastisk til at sætte tanker i gang om hvordan man i virkeligheden kan ændre vaner og er et fremragende samtaleemne både på arbejdspladsen og med vennerne.

 

Ville du ønske at der var udgivet en toer? Så er nedenstående bog lige noget for dig.

 

 

Misbehaving – Richard H. Thaler

Tema: Adfærdsøkonomi

Denne bog er en fremragende fortælling om hvordan den rationelle forbrugere blev erklæret død, og hvordan adfærdsøkonomi gik fra at blive grint af til at blive bredt accepteret.

Richard H. Thaler er en fremragende fortæller og tager os på en rejse fra 1970 og frem til i dag, hvor han fortæller om udviklingen af adfærdsøkonomien. Dette gør han med skarpe eksempler fra start til slut og fortæller blandt andet hvordan hans samarbejde med Amos Tversky og Daniel Kahneman (Thinking, Fast and Slow) havde en enorm indflydelse på blandingen af økonomi og psykologi.

Hvis du har læst Jytte fra Marketing vil du også løbe ind i et velkendt eksempel, nemlig “the nudge unit” eller BIT, som Thaler var med til at starte op.

Hvis du blev grebet af Morten Münsters fortælling om adfærdsdesign og gerne vil dykke endnu dybere, så er her en oplagt mulighed. Dog er der færre historier om skraldemænd og flere om økonomiske teorier – nu er du advaret.

 

 

Pseudoarbejde – Dennis Nørmark & Anders Fogh Jensen

Tema: Ledelse & adfærdspsykologi

Når robotter, maskiner og computere har overtaget så meget af vores arbejde – hvordan kan det så være vi stadig arbejder ligeså meget som vi altid har gjort?

Dennis Nørmark og Anders Fogh Jensen formår på fremragende vis at provokere alle konsulenter, chefer, HR-ansatte og mellemledere med denne bog, hvor begrebet “pseudoarbejde” bliver defineret og undersøgt.

Med konkrete eksempler og en lang række videnskabelige undersøgelser i rykken, vælger de at gå hårdt til dumme og ligegyldige arbejdsopgaver, som alene bliver udført for at få os selv til at se travle ud. Bogen er for alvor en øjenåbner og jo længere jeg kom ind i den, jo flere gange kunne jeg relatere til episoder fra mit eget arbejdsliv.

Hvis du ønsker at blive mere effektiv på din arbejdsplads, så er denne bog værd at læse.

 

 

Permission Marketing – Seth Godin

Tema: Marketing

“Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt en GRATIS e-bog!”

Hvem skulle have troet at Seth Godin kunne forudse denne sætning helt tilbage i 1997, da han skrev denne bog? Ikke desto mindre så han allerede dengang, at vi bevægede os væk fra traditionel markedsføring – som han kalder “Interruption marketing” – til markedsføring, hvor vi kun rammer dem vi har fået tilladelse fra; “Permission marketing”.

Bogen kommer ikke med en masse revolutionerende nye afsløringer, men er et fremragende studie i, hvordan marketing egentlig ikke har ændret sig synderligt meget, når vi kigger tilbage på det. Og selvom internettet har ændret kanalerne og medierne vi bruger, så er faktum stadig det samme: langvarige relationer med dine kunder er bedre for forretningen end hvis du konstant skal ud for at skaffe nye.

Denne bog giver forhistorien på hvordan vi for alvor skiftede i måden at drive marketing på og hvordan grundprincipperne i bogen stadig er yderst relevante den dag i dag.

 

 

Facebook Annoncering – Halfdan Timm

Tema: Marketing

Uanset om du allerede arbejder med Facebook annoncering eller om du ønsker det, så er denne bog et godt redskab. Halfdan Timm er en af de førende på området i Danmark og har gennem en årrække arbejdet med Facebook annoncering for en lang række store virksomheder.

I dag er alt for nemt at køre annoncer på Facebook (damn you, boost-knap), så bruger mange virksomheder mange penge, uden at få mest muligt ud af dem. Derfor rammer denne bog plet, da den på letlæseligt sprog formår at forklare hvad der er godt og skidt at gøre når man skal køre Facebook annoncering.

Uanset om du er ny eller har arbejdet med emnet, så vil jeg blive overrasket, hvis ikke du lærer noget nyt efter at have læst bogen til ende. Jeg fandt i hvert fald et par punkter i bogen, som jeg ikke tidligere havde tænkt over, samt antagelser, som blev bekræftet med eksempler i bogen.

Bogen fås både som fysisk bog og som e-bog – du kan læse mere og købe den på bogens egen hjemmeside.

 

 

A Brief History of Time – Stephen Hawking

Tema: Naturvidenskab

Hvad er sorte huller – og findes de overhovedet? Hvad var der før Big Bang? Og kan tiden bevæge sig baglæns?

Stephen Hawking behøver næppe nogen introduktion og denne bog er ikke uden grund blevet en bestseller. I den formår Stephen Hawking at forklare meget komplekse koncepter i spiselige bider, så man får et indblik i nogle af de mest komplicerede koncepter i fysikkens verden.

Jeg kan ikke prale med at jeg nu har dyb forståelse af sorte huller, men på grundlæggende niveau er bogen fremragende til at give bedre indsigt i universet.

 

 

Scrum – Jeff Sutherland

Tema: Ledelse

“The Art of Doing Twice the Work in Half the Time” – det må siges at være noget af en statement!

Ikke desto mindre er det hvad Jeff Sutherland mener, at alle virksomheder kan opnå ved brug af Scrum. Og mens de fleste i tech-branchen kender begrebet, så er det ikke nødvendigvis udbredt ligeså meget som det burde være.

I bogen dykker han ned i historien bag Scrum og hvordan hver enkelt del blev til, hvilket giver et godt indblik i hvor der kan optimeres på en arbejdsplads.

Uanset om du arbejder med Scrum eller ej, så bør du læse denne bog. Med forklaringerne bag de enkelte dele af Scrum finder man nemlig interessante opdagelser, der viser hvorfor nogle ting bør ændres – selv hvis man ikke skifter 100 % til Scrum.

Mange af grundprincipperne bag har jeg taget med mig ind i mit daglige arbejde og har siden skiftet set væsentlige forbedringer i min egen arbejdsindsats.

 

 

The Art of War – Sun Tzu

Tema: Ledelse

Historien bag denne bog er stadig mystisk, hvilket egentlig kun er med til at gøre den endnu mere fascinerende.

Bogen menes at være over 2.500 år gammel og blev skrevet af generalen Sun Tzu, der med en strategisk og filosofisk tilgang delte visdomsord om militærstrategi. Grunden til dens enorme popularitet siden udgivelsen skyldes den måde, at bogens strategier kan bruges universalt på alt fra ens privatliv til ledelse og virksomhedsstrategier.

Jeg var personligt rigtig godt underholdt hele bogen igennem og det skader næppe at læse den to gange, hvis man for alvor ønsker at få dens prinicipper og hovedpointer ind under huden.

 

 

Growth Hacker Marketing – Ryan Holiday

Tema: Marketing & Ledelse

Growth hacking er et meget populært udtryk disse dage og flere og flere virksomheder i hele verden ansætter personer til netop denne stilling. Men hvad er det egentlig – altså helt fundamentalt?

Udover at være et godt buzzword at smide frem til et møde, så er det også et koncept, som flere bør kende – især hvis man ønsker at få succes som iværksætter.

I denne bog formår Ryan Holiday på bedste vis ikke blot at forklare konceptet, men også komme med eksempler på, hvordan virksomheder som Dropbox, Airbnb og Hotmail fik succes med growth hacking og vækstede enormt uden kæmpe marketingbudgetter.

Hvis du er bidt af growth hacking og gerne vil blive klogere, så kan jeg anbefale at du tjekker Growth Tribe ud. Jeg var så heldig at støde på dem til en konference i London, hvilket var mit første rigtige møde med growth hacking, der ikke kun var i en bog eller artikel.

 

 

Sprint – Jake Knapp, John Zeratsky & Braden Kowitz

Tema: Ledelse

Emnet for bogens titel er ganske simpelt også navnet på bogen – nemlig arbejdsmetoden Sprint. Og som taglinen angiver – “How to solve big problems and test new ideas in just five days” – så handler det altså om hvordan man på kun 5 dage kan gå fra idé til funktionel demo-version med live brugertests.

Folkene bag bogen har enorm erfaring med metoden, da det også var dem der i første omgang udviklede den i deres tid hos Google.

Bogen er en fremragende introduktion til emnet og gennemgår helt konkret hvordan en sprint kan foregå med både case eksempler og en praktisk gennemgang af de 5 dage i en sprint.

Lad det være sagt med det samme – jeg har hverken før eller efter at have læst denne bog udført en 5-dages sprint. Alligevel har jeg lært utrolig meget om effektivitet og prioritering af arbejdsopgaver efter jeg har læst den. Og mange af de praktiske øvelser og tankegange der ligger bag metoden kan sagtens overføres til en normal tirsdag formiddag i ens daglige arbejde.

 

 

Everybody Lies – Seth Stephens-Davidowitz

Tema: Marketing & Big Data

Hvad sker der, hvis man slipper en datanørd løs med fri adgang til søgedata fra Google og krydrer det med data fra verdens største pornosite Pornhub?

Så finder man bl.a. ud af, at der I USA er flere daglige Google søgninger på “Porn” end der er på “Weather”, og at der historisk set er en sammenhæng mellem antallet af arbejdsløse i et område og antallet af søgninger på porno.

Seth Stephens-Davidowitz tager i denne bog en let og humoristisk tilgang til big data, hvor han viser eksempler på unikke indsigter man kan få ved at kigge nærmere på folks søgemønster. Med en lang række stærke eksempler er billedet klart: Når det kommer til følsomme emner – såsom porno, seksualitet, sygdomme og racisme – så er søgedata en enorm vigtig kilde for indsigt.

Og det er ikke kun sjov og løjer om folks seksuelle fantasier. Bogen kigger også nærmere på, hvordan man kan bruge big data til hurtigere at diagnostisere sygdomme ud fra hvordan andre med en bestemt sygdom har søgt inden de fik en diagnose. Især denne del er enormt spændende og tankevækkende, da det potentielt kan redde liv ved hurtigere at identificere sygdomme og derved sikre hurtigere behandling.

Hvis du til dagligt arbejder med SEO/SEM eller interesserer dig for brugen af big data, så er jeg sikker på at du vil være vild med denne bog. Både på grund af den indsigt man får til helt reele

 

 

How to Win Friends and Influence People – Dale Carnegie

Tema: Personlig udvikling & Ledelse

Behøver denne bog overhovedet en beskrivelse eller anmeldelse? Dale Carnegies klassiker blev første gang udgivet i 1936 og har siden været en af de første bøger, der er blevet nævnt når det kommer til bøger om personlig udvikling – især i en forretningsmæssig kontekst.

Igennem bogen introducerer Dale Carnegie en lang række fundamentale tanker og eksempler omkring, hvordan du bliver bedre til at omgås andre mennesker, skabe venskaber og hvordan du blandt andet kan bruge dette til at fremme din karriere, blive bedre til at sælge og generelt få mere indflydelse.

Da bogen arbejder med nogle helt fundamentale principper om menneskelig psykologi og adfærd, så kan man knap mærke at den efterhånden har 82 år på bagen når man læser den.

 

 

David and Goliath – Malcolm Gladwell

Tema: Psykologi

Var det overhovedet en overraskelse at David vandt over Goliat i den sagnomspundne kamp for flere tusinde år siden?

Ikke hvis du spørger Malcolm Gladwell.

I hans bog – med taglinen “Underdogs, Misfits, and the art of Battling Giants” – vender han alt der hedder forhindringer, ulemper og unfair odds på hovedet og kigger på, hvordan disse situationer tit kan vendes til at være fordelagtige.

Eksemplerne er mange og strækker sig helt fra basketball-banen, en historisk kamp mellem David og Goliat og til virksomhedens verden, hvor folk på flotteste vis har formået at vende op og ned på tilværelsen og udnyttet deres egne svagheder til at nedlægge de giganter de har stået overfor.

Bogen kan til tider godt virke lidt amerikansk med fuld smæk på en masse Cinderella Stories, men ikke desto mindre er det en tankevækkende bog i forhold til hvordan man griber konkurrence an. Hvis du er oppe imod en overlegen modstander, hvordan kan du så ændre spillereglerne, så de passer bedre til dine styrker?

 

 

What if? – Randall Munroe

Tema: Naturvidenskab & Humor

Denne bog købte jeg i en lufthavn (det er en af mine guilty pleasures), hvor udvalgte måske var lidt begrænset og jeg derfor brugte noget tid på at læse beskrivelsen på de bøger der nu var.

Men så snart det gik op for mig, at forfatteren bag bogen også var manden bag xkcd.com, så var jeg solgt. Og hvis du vil have en smagsprøve på, hvad bogen handler om, så kan jeg ikke se noget bedre sted at starte end på subdomænet på xkcd – what-if.xkcd.com.

Randall Munroe har i gennem tiden indsamlet en lang række absurde spørgsmål, som han i bogen en efter en tager sig tid til at give et videnskabeligt svar. Spørgsmålene er mange, pudsige og det er svært ikke at sidde med et dumt smil.

Hvis man ringer til et tilfældigt telefonnummer og siger “Bless you” – hvor stor chance er der så for at denne person netop har nyst?

Takket være denne bog, så har vi nu fundet svaret (ingen spoilers herfra).

 

 

No is Not Enough – Naomi Klein

Tema: Politik

Journalist og Forfatter Naomi Klein er kendt for at tage et meget kritisk syn på big corporations, brands og kommercialisering. Dette kom blandt andet til udtryk i hendes bestseller fra “No Logo”, hvor hun tog hårdt fat i alle de store brands, reklamer og marketing helt overordnet.

I hendes seneste bog handler det fortsat om marketing og branding, men bare på en helt anden måde – nemlig historien om ét personligt brand, der oversteg alle forventninger og i dag besidder en enorm magt.

Bogen handler nemlig om Donald Trump.

I “No is Not Enough” dykker Naomi Klein ned i hvordan det overhovedet er muligt, at en person med så stærke holdninger som Trump, kunne ende med at sidde i en af verdens mest magtfulde positioner. For det hele var ikke bare noget der på magisk vis opstod for nogle få år siden, da Trump besluttede sig for at blive præsident. Grundlaget for hans vej til magt skal findes meget længere tilbage og har en stærk sammenhæng med en lang række kriser og katastrofer, der gennem årene har haft enorm indflydelse på den verden vi lever i den dag i dag.

Og selvom Naomi Klein nærmer sig dommedagsprofetier med Trump ved roret, så kommer hun også i den anden ende med et håb om en bedre verden, som trodsreaktion.

Uanset om du er enig, uenig eller ligeglad med Trump og hans politik, så giver denne bog et fascinerende indblik i hvordan mange store og små øjeblikke i historien har ledt os til den position vi er i nu.

 

 

Marketing Automation – Bernt Elkjær (e-bog)

Tema: Marketing

Hvis du sidder i en marketingstilling i en B2B virksomhed, så vil jeg gerne bede dig om at stoppe med at læse her og hoppe over på Bernt Elkjærs hjemmeside og købe hans bog.

Denne bog er både en teoretisk og praktisk introduktion til emnet marketing automation og hvordan især B2B virksomheder kan arbejde med dette til at understøtte deres salgsarbejde.

Bogen er dejligt opdelt i 3 sektioner, så alle (uanset niveau og erfaring med emnet) kan være med. For selv hvis vi alle drømmer om at bygge en rumraket fyldt med avancerede flows baseret på adfærdstriggers, så skal man starte et sted. Og det er netop hvad denne bog formår at gøre så godt, hvor Bernt formår at holde det hele i øjenhøjde og ikke gør tingene mere komplicerede end de i sidste ende er.

Og selvom meget af bogen er et perfekt match til B2B virksomheder, så kan alle der arbejder med marketing lære en masse om at bygge flows og hvordan marketing automation kan struktureres til at give bedre resultater.

 

*Note: Atcore har senere overtaget vedligeholdelsen af bogen. Ovenstående beskrivelse er udelukkende baseret på den første version af bogen, hvorfor jeg ikke kan fortælle om eventuelle forskelle eller opdateringer siden første udgivelse.

 

 

Modern Romance – Aziz Ansari

Tema: Dating & Personlig udvikling

Dating har rykket sig lysår siden teknologier såsom telefoner, computere og smartphones er kommet frem. Men hvor fundamentalt har det egentlig ændret sig? Og hvilke forskelle er der fra dating for 100 år siden til dagen i dag, hvor der nærmest dukker en ny dating app frem hver uge?

Svarene på de spørgsmål satte komiker og skuespiller Aziz Ansari sig for at besvare i denne bog. For selv med al den nye teknologi og de øgede muligheder for at finde den rigtige partner, så har der aldrig været så mange skilsmisser, som der er nu.

Hvis du leder efter en letlæselig bog, der alligevel kan gøre dig lidt klogere og give dig nogle indsigter i dagens (dating) kultur, så er denne bog lige noget for dig. Og selvom bogen ved første øjekast virker mest henvendt til singler, så kan den sagtens også give indsigter til dig, der er i et lykkeligt parforhold.

 

 

Concise History of the World – Neil Kagan

Tema: Historie

 

 

The Selfish Gene – Richard Dawkins

Tema: Naturvidenskab

 

 

Start With Why – Simon Sinek

Tema: Ledelse

 

 

Contagious – Jonah Berger

Tema: Marketing

 

 

The Dip – Seth Godin

Tema: Personlig udvikling & Ledelse

 

 

Jab, Jab, Jab, Right Hook – Gary Vaynerchuk

Tema: Marketing

 

 

Nudge – Richard T. Thaler & Cass R. Sunstein

Tema: Adfærdspsykologi

 

 

Sapiens – Yuval Noah Harari

Tema: Historie & Naturvidenskab

 

 

Homo Deus – Yuval Noah Harari

Tema: Historie & Naturvidenskab

 

 

21 Lessons for the 21st Century – Yuval Noah Harari

Tema: Historie & Naturvidenskab

 

 

Kick-ass – Jesper Buch

Tema: Iværksætteri

 

 

Fiktion

 

Dark Matter – Blake Crouch

Tema: Thriller

 

 

To Kill a Mockingbird – Harper Lee

Tema: Skønlitteratur

 

 

The Divine Comedy – Dante Alighieri

Tema: Litteraturhistorie

 

 

Seeing – José Saramago

Tema: Samtidslitteratur

 

 

Finders Keepers – Stephen King

Tema: Thriller & Krimi

 

 

Ready Player One – Ernest Cline

Tema: Sci-Fi & Thriller

 

 

1984 – George Orwell

Tema: Skønlitteratur

 

 

Darkly Dreaming Dexter, Dearly Devoted Dexter, Dexter in the Dark, Dexter by Design & Dexter is Delicious – Jeff Lindsay

Tema: Thriller & Krimi

 

 

Underground Railroad – Colson Whitehead

Tema: Skønlitteratur