Mit personlige bibliotek

Herunder finder du de bøger jeg har stående på min hylde lige nu (inklusiv e-bøger).

Ved de fleste bøger vil du finde en kort beskrivelse af den. Hvis jeg ikke har skrevet en beskrivelse er det enten fordi jeg er doven og ikke er nået dertil (shame on me) eller simpelthen fordi jeg ikke har læst den endnu.

Hvis du ønsker at vide mere om en af bøgerne herunder inden du render ud og køber den, er du velkommen til at skrive til mig – så vil jeg gøre mit bedste for at uddybe. Du kan fange mig på min mail eller via LinkedIn.

 

Alle bøger er opdelt i henholdsvis faglitteratur og fiktion. Rækkefølgen er tilfældig.

 

Hop direkte til...

 

Faglitteratur

 

The Subtle Art of Not Giving a F*ck – Mark Manson

Tema: Livsstil & Personlig udvikling

“In life, we have a limited amount of fucks to give. So you must choose your fucks wisely.”

Bruger vi energi på de helt forkerte ting i vores hverdag, der gør den sur og grå?

Mark Manson skærer helt ind til benet i denne bog om hvordan man kan blive bare en lille smule gladere i hverdagen ved at være lidt mere selektiv omkring hvad man vælger at bekymre sig om. Bogen er skrevet med et glimt i øjet og uden filter – en fremragende øjenåbner til et liv med færre bekymringer.

Denne bog fik mig til for alvor at tage et kig på mit eget liv og hvordan jeg prioriterede mine fucks. Gør dig selv en tjeneste og læs bogen.

 

 

Thinking, Fast and Slow – Daniel Kahneman

Tema: Psykologi

Hvis du ikke har læst den endnu – så er det bare om at komme i gang!

Daniel Kahneman og Amos Tversky formåede gennem deres arbejde at ændre dem måde vi forstår hjernen og hvordan vi som mennesker tænker. Hvis du på et tidspunkt har hørt snak om system 1 og system 2 – så får du i denne bog hele historien om netop dette begreb og hvordan det påvirker din hverdag.

Jeg stødte første gang på bogen, da en af deres mange videnskabelige artikler dukkede op på min pensumliste på universitetet. Det var i forbindelse med emnet neuromarketing, hvor Kahneman og Tversky med deres teorier og eksempler for alvor fangede mig. Interessen er kun steget siden min tid på skolebænken og jeg har haft fornøjelsen af at holde oplæg om netop dette emne til en konference i sommeren 2017. Hvis du vil vide mere, så har jeg også skrevet en introduktion til neuromarketing her på bloggen.

Uanset om du ønsker at bruge indsigten til at blive bedre til salg eller marketing, eller bare er nysgerrig på hvordan hjernen fungerer, så er dette en bog der får min varmeste anbefaling.

 

 

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag – Morten Münster

Tema: Adfærdspsykologi & Marketing

Hvis du er aktiv bruger af LinkedIn, så er du højst sandsynligt stødt på denne bog flere gange i dit feed.

Og med god grund.

Morten Münster formår på bedste vis at tage adfærdspsykologi og adfærdsdesign helt ned i øjenhøjde og formår at bruge helt konkrete eksempler til at understrege sine pointer. Disse ting er med til at gøre Jytte fra Marketing til en let læselig bog, der stikker en let finger i siden på os alle og prikker til den komplet irrationelle side af os allesammen, som vi ikke kan løbe fra.

Bogen er fantastisk til at sætte tanker i gang om hvordan man i virkeligheden kan ændre vaner og er et fremragende samtaleemne både på arbejdspladsen og med vennerne.

 

Ville du ønske at der var udgivet en toer? Så er nedenstående bog lige noget for dig.

 

 

Misbehaving – Richard H. Thaler

Tema: Adfærdsøkonomi

Denne bog er en fremragende fortælling om hvordan den rationelle forbrugere blev erklæret død, og hvordan adfærdsøkonomi gik fra at blive grint af til at blive bredt accepteret.

Richard H. Thaler er en fremragende fortæller og tager os på en rejse fra 1970 og frem til i dag, hvor han fortæller om udviklingen af adfærdsøkonomien. Dette gør han med skarpe eksempler fra start til slut og fortæller blandt andet hvordan hans samarbejde med Amos Tversky og Daniel Kahneman (Thinking, Fast and Slow) havde en enorm indflydelse på blandingen af økonomi og psykologi.

Hvis du har læst Jytte fra Marketing vil du også løbe ind i et velkendt eksempel, nemlig “the nudge unit” eller BIT, som Thaler var med til at starte op.

Hvis du blev grebet af Morten Münsters fortælling om adfærdsdesign og gerne vil dykke endnu dybere, så er her en oplagt mulighed. Dog er der færre historier om skraldemænd og flere om økonomiske teorier – nu er du advaret.

 

 

Pseudoarbejde – Dennis Nørmark & Anders Fogh Jensen

Tema: Ledelse & adfærdspsykologi

Når robotter, maskiner og computere har overtaget så meget af vores arbejde – hvordan kan det så være vi stadig arbejder ligeså meget som vi altid har gjort?

Dennis Nørmark og Anders Fogh Jensen formår på fremragende vis at provokere alle konsulenter, chefer, HR-ansatte og mellemledere med denne bog, hvor begrebet “pseudoarbejde” bliver defineret og undersøgt.

Med konkrete eksempler og en lang række videnskabelige undersøgelser i rykken, vælger de at gå hårdt til dumme og ligegyldige arbejdsopgaver, som alene bliver udført for at få os selv til at se travle ud. Bogen er for alvor en øjenåbner og jo længere jeg kom ind i den, jo flere gange kunne jeg relatere til episoder fra mit eget arbejdsliv.

Hvis du ønsker at blive mere effektiv på din arbejdsplads, så er denne bog værd at læse.

 

 

Permission Marketing – Seth Godin

Tema: Marketing

“Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt en GRATIS e-bog!”

Hvem skulle have troet at Seth Godin kunne forudse denne sætning helt tilbage i 1997, da han skrev denne bog? Ikke desto mindre så han allerede dengang, at vi bevægede os væk fra traditionel markedsføring – som han kalder “Interruption marketing” – til markedsføring, hvor vi kun rammer dem vi har fået tilladelse fra; “Permission marketing”.

Bogen kommer ikke med en masse revolutionerende nye afsløringer, men er et fremragende studie i, hvordan marketing egentlig ikke har ændret sig synderligt meget, når vi kigger tilbage på det. Og selvom internettet har ændret kanalerne og medierne vi bruger, så er faktum stadig det samme: langvarige relationer med dine kunder er bedre for forretningen end hvis du konstant skal ud for at skaffe nye.

Denne bog giver forhistorien på hvordan vi for alvor skiftede i måden at drive marketing på og hvordan grundprincipperne i bogen stadig er yderst relevante den dag i dag.

 

 

Facebook Annoncering – Halfdan Timm

Tema: Marketing

Uanset om du allerede arbejder med Facebook annoncering eller om du ønsker det, så er denne bog et godt redskab. Halfdan Timm er en af de førende på området i Danmark og har gennem en årrække arbejdet med Facebook annoncering for en lang række store virksomheder.

I dag er alt for nemt at køre annoncer på Facebook (damn you, boost-knap), så bruger mange virksomheder mange penge, uden at få mest muligt ud af dem. Derfor rammer denne bog plet, da den på letlæseligt sprog formår at forklare hvad der er godt og skidt at gøre når man skal køre Facebook annoncering.

Uanset om du er ny eller har arbejdet med emnet, så vil jeg blive overrasket, hvis ikke du lærer noget nyt efter at have læst bogen til ende. Jeg fandt i hvert fald et par punkter i bogen, som jeg ikke tidligere havde tænkt over, samt antagelser, som blev bekræftet med eksempler i bogen.

Bogen fås både som fysisk bog og som e-bog – du kan læse mere og købe den på bogens egen hjemmeside.

 

 

A Brief History of Time – Stephen Hawking

Tema: Naturvidenskab

Hvad er sorte huller – og findes de overhovedet? Hvad var der før Big Bang? Og kan tiden bevæge sig baglæns?

Stephen Hawking behøver næppe nogen introduktion og denne bog er ikke uden grund blevet en bestseller. I den formår Stephen Hawking at forklare meget komplekse koncepter i spiselige bider, så man får et indblik i nogle af de mest komplicerede koncepter i fysikkens verden.

Jeg kan ikke prale med at jeg nu har dyb forståelse af sorte huller, men på grundlæggende niveau er bogen fremragende til at give bedre indsigt i universet.

 

 

Scrum – Jeff Sutherland

Tema: Ledelse

“The Art of Doing Twice the Work in Half the Time” – det må siges at være noget af en statement!

Ikke desto mindre er det hvad Jeff Sutherland mener, at alle virksomheder kan opnå ved brug af Scrum. Og mens de fleste i tech-branchen kender begrebet, så er det ikke nødvendigvis udbredt ligeså meget som det burde være.

I bogen dykker han ned i historien bag Scrum og hvordan hver enkelt del blev til, hvilket giver et godt indblik i hvor der kan optimeres på en arbejdsplads.

Uanset om du arbejder med Scrum eller ej, så bør du læse denne bog. Med forklaringerne bag de enkelte dele af Scrum finder man nemlig interessante opdagelser, der viser hvorfor nogle ting bør ændres – selv hvis man ikke skifter 100 % til Scrum.

Mange af grundprincipperne bag har jeg taget med mig ind i mit daglige arbejde og har siden skiftet set væsentlige forbedringer i min egen arbejdsindsats.

 

 

The Art of War – Sun Tzu

Tema: Ledelse

Historien bag denne bog er stadig mystisk, hvilket egentlig kun er med til at gøre den endnu mere fascinerende.

Bogen menes at være over 2.500 år gammel og blev skrevet af generalen Sun Tzu, der med en strategisk og filosofisk tilgang delte visdomsord om militærstrategi. Grunden til dens enorme popularitet siden udgivelsen skyldes den måde, at bogens strategier kan bruges universalt på alt fra ens privatliv til ledelse og virksomhedsstrategier.

Jeg var personligt rigtig godt underholdt hele bogen igennem og det skader næppe at læse den to gange, hvis man for alvor ønsker at få dens prinicipper og hovedpointer ind under huden.

 

 

Growth Hacker Marketing – Ryan Holiday

Tema: Marketing & Ledelse

Growth hacking er et meget populært udtryk disse dage og flere og flere virksomheder i hele verden ansætter personer til netop denne stilling. Men hvad er det egentlig – altså helt fundamentalt?

Udover at være et godt buzzword at smide frem til et møde, så er det også et koncept, som flere bør kende – især hvis man ønsker at få succes som iværksætter.

I denne bog formår Ryan Holiday på bedste vis ikke blot at forklare konceptet, men også komme med eksempler på, hvordan virksomheder som Dropbox, Airbnb og Hotmail fik succes med growth hacking og vækstede enormt uden kæmpe marketingbudgetter.

Hvis du er bidt af growth hacking og gerne vil blive klogere, så kan jeg anbefale at du tjekker Growth Tribe ud. Jeg var så heldig at støde på dem til en konference i London, hvilket var mit første rigtige møde med growth hacking, der ikke kun var i en bog eller artikel.

 

 

Sprint – Jake Knapp, John Zeratsky & Braden Kowitz

Tema: Ledelse

 

 

Everybody Lies – Seth Stephens-Davidowitz

Tema: Marketing & Big Data

 

 

How to Win Friends and Influence People – Dale Carnegie

Tema: Personlig udvikling & Ledelse

 

 

David and Goliath – Malcolm Gladwell

Tema: Psykologi

 

 

What if? – Randall Munroe

Tema: Naturvidenskab & Humor

 

 

No is Not Enough – Naomi Klein

Tema: Politik

 

 

Marketing Automation – Bernt Elkjær (e-bog)

Tema: Marketing

 

 

Modern Romance – Aziz Ansari

Tema: Dating & Personlig udvikling

 

 

Concise History of the World – Neil Kagan

Tema: Historie

 

 

The Selfish Gene – Richard Dawkins

Tema: Naturvidenskab

 

 

Start With Why – Simon Sinek

Tema: Ledelse

 

 

Contagious – Jonah Berger

Tema: Marketing

 

 

The Dip – Seth Godin

Tema: Personlig udvikling & Ledelse

 

 

Jab, Jab, Jab, Right Hook – Gary Vaynerchuk

Tema: Marketing

 

 

Nudge – Richard T. Thaler & Cass R. Sunstein

Tema: Adfærdspsykologi

 

 

Sapiens – Yuval Noah Harari

Tema: Historie & Naturvidenskab

 

 

Homo Deus – Yuval Noah Harari

Tema: Historie & Naturvidenskab

 

 

Kick-ass – Jesper Buch

Tema: Iværksætteri

 

 

Fiktion

 

Dark Matter – Blake Crouch

Tema: Thriller

 

 

To Kill a Mockingbird – Harper Lee

Tema: Skønlitteratur

 

 

The Divine Comedy – Dante Alighieri

Tema: Litteraturhistorie

 

 

Seeing – José Saramago

Tema: Samtidslitteratur

 

 

Finders Keepers – Stephen King

Tema: Thriller & Krimi

 

 

Ready Player One – Ernest Cline

Tema: Sci-Fi & Thriller

 

 

1984 – George Orwell

Tema: Skønlitteratur

 

 

Darkly Dreaming Dexter, Dearly Devoted Dexter, Dexter in the Dark, Dexter by Design & Dexter is Delicious – Jeff Lindsay

Tema: Thriller & Krimi

 

 

Underground Railroad – Colson Whitehead

Tema: Skønlitteratur