Facebook konkurrenceregler – hvordan og hvorfor?

 

Vil du gerne fange eksisterende og nye kunders opmærksomhed med en succesfuld konkurrence på Facebook, men er du i tvivl om reglerne? Det ser måske nemt ud, men der er mange faldgruber og guidelines, som du skal kende før du giver dig i kast med din første konkurrence for din virksomhed.

 

Så lad os da lige gennemgå det igen – for hvordan er det nu lige reglerne er?

Må du bede deltagerne om at dele, like eller kommentere?

Konkurrencer på Facebook, som en del af en samlet social mediestrategi, kan være en fantastisk metode at få skaffet opmærksomhed til din virksomhed eller din side, hvorfor rigtig mange har det som en fast del af deres indsats.

 

Får du nok ud af dine konkurrencer – eller går det hele op i likes og rækkevidde? Læs hvordan du får mest muligt ud af dine Facebook konkurrencer.

 

Facebook har en omfattende beskrivelse af deres konkurrenceregler (Facebook Promotion Guidelines), og det er vigtigt, at du som virksomhed sætter dig godt ind i disse regler. Hvis du undgår at følge reglerne kan det have store konsekvenser for din side, og i worst case kan Facebook vælge helt at lukke din side. Her i dette blogindlæg tager jeg fat i de største faldgruber og viser dig, hvordan du kan styre din virksomhed sikkert igennem konkurrencereglerne.

 

Mangler du svar på et konkret spørgsmål? Så hop til bunden af siden, hvor jeg har samlet en række ofte stillede spørgsmål.

 

 

Hvad skal Facebooks konkurrenceregler gøre godt for?

Der er ikke noget så motiverende som gratis ting. Kombinerer man samtidig gratis ting med det rush folk får ved at vinde noget, så har du en stærk kombination, der nok skal skabe engagement hos Hr. og Fru Danmark.

Det er en virkelighed som mange virksomheder har fundet ud af, og derfor er de ikke blege for at udlodde goder på deres Facebook-sider. Med konkurrencer og give-aways kan du påvirke dine kunder og forbrugeres adfærd på en måde, som hjælper dig og din virksomhed. Er du en online-shop kan du generere leads til dit nyhedsbrev, og som fysisk butik kan du lokke flere kunder hen i butikken.

Konkurrencer har været en fast del af Facebook længe. Der gik nemlig ikke længe før virksomheder så potentialet for at nå sine kunder på en ny platform, da Facebook først blev åbnet op for virksomheder. Hurtigt rullede den ene konkurrence over din tidslinje efter den anden. Virksomheder udnyttede fuldt ud, at disse konkurrencer kunne generere flere likes og få flere hen til deres side, hvis de bedte deltagerne om at dele opslaget og tagge deres venner. Det resulterede dog i, at den almindelige brugers feed blev fyldt med irrelevante opslag. Det så Facebook som et problem, og satte sig for at tage hånd om det.

Facebook vil gerne give deres brugere den allerbedste oplevelse på deres sociale medie, så de bruger så lang tid som muligt på mediet. Husk – jo længere tid du bruger på Facebook, jo flere Facebook annoncer kan de nå at vise dig (ca-ching).

Hvis din tidslinje derfor er er fyldt op med en masse uinteressante informationer og irrelevante konkurrencer, så bliver du næppe hængende særlig længe. Derfor satte de sig for at øge kvaliteten af nyhedsstrømmen i 2009 med deres Promotion Guidelines. Disse guidelines var dog for mange svære at gennemskue, og derfor kom der en revidering af dem i 2013 og igen i januar 2015.

Reglerne er Facebooks metode til at sikre sine brugere relevant indhold. Herunder kan du selv læse om deres Guidelines til promoveringer, som vil hjælpe dig til at opstille lovlige konkurrencer, så du og din virksomhed ikke kommer ud i problemer med Facebook.

 

 

Konkurrencereglerne – short and simple

Til dig der har travlt, så får du reglerne kort skitseret her med hvad du må og hvad du ikke må.

 

DU MÅ…

kræve, at deltagerne liker din eller en anden Facebookside
Det kan dog være svært at verificere, om de deltagende har gjort det, og det kræver et stort stykke arbejde. Derudover kan man diskutere, hvor meget værdi det like har. Men i bund og grund må du gerne stille det op som et krav – du bør bare ikke bruge det til at udtrække en vinder.

kræve, at deltagerne liker eller kommenterer din konkurrence/opslag

Det er en nem måde for dig at skabe ineraktioner med dit opslag, der kan resulterer i et større reach. Derudover gør det, det nemt for dig at udtrække en vinder.

 

DU MÅ IKKE…

kræve, at deltagerne tagger sig selv eller deres venner for at deltage.

Det er Facebooks metode til at sikre, at netop dit newsfeed kun indeholder relevant indhold for dig, og ikke bliver oversvømmet af ligegyldige tags, som du slet ikke finder interessant.

kræve, at deltagerne deler konkurrence på egen eller venners tidslinjer.

Som den foregående er det Facebook, der gerne vil sætte en stopper for irrelevant indhold på netop din tidslinje.

 

Vil du vide mere om hvorfor du skal overholde reglerne, samt hvad der sker hvis du ikke overholder dem?

Så læs endelig videre i dette blogindlæg, hvor jeg gennemgår de vigtigste nuancer af Facebooks konkurrenceregler.

 

Hvis du i stedet ønsker at få nogle idéer til, hvordan du kan få kroner og ører ud af dine konkurrencer, så er her lidt anbefalet læsning til dig.

 

 

Hvad er konsekvenserne ved ulovlige konkurrencer på Facebook?

På papiret har Facebook ret til at lukke din side, men det hører sig dog til sjældenhederne nu om stunder. Det bunder i, at Facebook ikke har midlerne til at overvåge alle de virksomheder og opslag der dagligt bliver delt verden rundt. Derfor har de valgt at optimere deres algoritme på deres News Feed, så den kan registrere de konkurrenceopslag, som bryder med de officielle guidelines. Hvis du ikke overholder reglerne, så vil du kunne opleve et fald i, hvor stort et organisk reach din konkurrence har. Deres algoritme er kontant under udvikling, og bliver kun bedre og bedre, derfor er det nu tid til at sætte sig ind i deres guidelines.

En af de nyere tiltag i rækken i den forstand er at nedgradere opslag, hvor der kommer mange ens kommentarer. Laver du derfor en konkurrence, hvor man skal kommentere “spam” for at deltage – ja så ender man typisk med hundredevis af kommentarer der er helt ens. Dette er utrolig nemt at fange for Facebooks algoritme, hvorfor den “flagger” dit opslag som spam/mindre vigtigt og derved sænker dit organiske reach væsentligt.

 

Reglerne er faktisk ganske simple, når først du har forstået dem.

Selvom de hårde konsekvenser endnu ikke er fuldt til stede, så anbefaler jeg alligevel til, at du overholder reglerne. Der er sket en fremgang i Facebookbrugeres viden om disse guidelines, og mange har en idé om, hvad du som konkurrence-udbyder må og ikke må. Derfor ligger der en stor signalværdi i at overholde de opstillede guidelines. Du viser, at din virksomhed følger reglerne og gider at sætte sig ind i den. Så ud fra et rent brandingperspektiv har du meget at vinde ved at sætte dig ind i og følge Facebooks konkurrenceregler.

 

 

Det her må du aldrig gøre i Facebook konkurrencer

Tag og del!

Simpelt og ligetil. Det er sikkert hverken første eller sidste gang, at du ser en konkurrence, som kræver, at du skal tagge din ven og dele opslaget – men det er fuldstændigt no-go! Som virksomhed vil ”deling” give dig yderligere eksponering og et større reach, som du ikke kan opnå med eksempelvis likes og kommentarer. Problemet er dog, at idet du beder dine deltagere om at dele dit opslag, beder du dem også om at ”forstyrre” deres venners News Feeds. Derved kommer din konkurrence ind som ”uønsket” materiale på mange Facebook-brugeres News Feeds, hvilket Facebook er stor modstander af.

Faktisk er det også brug på Markedsføringsloven, så du vil også komme i problemer med Forbrugerombudsmanden.

Samtidig giver det problemer med at udpege en vinder, da du ikke har mulighed for at overvåge hvem, der deler dit opslag.

 

En måde at komme udenom denne knibe er ved at opfordre deltagerne til at dele dit opslag, og derved ikke gøre det til et krav for at vinde konkurrencen. Der må dog ikke gives ekstra lodder eller større chancer for at vinde til dem der gør det.

Det er de samme forhold, der gælder tagging. Du må ligesom deling, gerne opfordre dine deltagere til at tagge sig selv eller venner, men du må absolut ikke gøre det til et krav for deltagelse.

 

 

Har Facebook sponsoreret din konkurrence?

En overset regel af mange, er omhandlende, at Facebook ikke på nogen omstændigheder vil forbindes med din konkurrence. Derfor er det vigtigt, at du i dit konkurrence-opslag tydeliggør dette. Det kan du gøre med en kort tekst til slut, eller hvordan du selv finder det bedst. Samtidig skal du også huske at påpege, at de oplysninger du modtager kun går til dig og din virksomhed – ikke Facebook.

Et eksempel på en tekst kunne være: ”Konkurrencen er hverken sponsoreret, administreret af eller associeret med Facebook. Læs vores konkurrencebetingelser her.”

 

 

Lovgivning gælder også på Facebook

Selvfølgelig gælder almindelig gængs markedsføringslov, persondatalov og andre relevante lovgivninger også. De skal derfor overholdes – det er der ikke nogen vej udenom (som også blev nævnt ovenfor).

 

 

Hvad med GDPR?

I disse GDPR-tider er mange blevet bange for hvad de må/ikke må – hvilket er helt forståeligt. En af de tvivlsspørgsmål der er opstået er hvorvidt man må offentliggøre vinderens navn eller om det bryder med GDPR.

Tvivlen opstår især, da der ikke rigtig kan findes noget endegyldigt svar (i hvert fald ikke så vidt jeg har set). Min umiddelbare vurdering er, at så længe en person har deltaget i en konkurrence, så er det OK at du offentliggør vinderens navn. Ønsker du dog at være på den sikre side vil jeg anbefale at du skriver det ind i dine generelle konkurrencebetingelser på din hjemmeside. Så bør du være dækket ind.

 

Hurtig ansvarsfraskrivelse: Alt jeg skriver her er min egen mening/fortolkning og hvis du følger mine råd er det på eget ansvar.

 

 

Smuthuller i Facebooks konkurrenceregler

Men, hvis alle konkurrenterne bryder reglerne og slipper afsted med det – hvordan skal jeg så have en chance hvis jeg følger reglerne?

Det er et rigtigt godt spørgsmål, og det hele handler faktisk om én ting: formuleringer. Hvis du er skarp med dine ord og formuleringer, er der mange måder at overholde reglerne, men stadig få et stort reach.
Facebooks Promotion Guidelines er simple og meget ligetil, men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er nogle små smuthuller i nettet. Der er nemlig stor forskel på at kræve eller opfordre, hvilket du kan udnytte i dine konkurrencer.

En meget populær tilgang er ganske simpelt at bede dem der deltager om at fortælle hvem de vil dele præmien med. Og da vi er sociale mennesker på et socialt medie, så er vores første intuition ganske simpel: Vi tagger den person vi vil dele det med. På den måde kan du meget nemt få tags uden at du på nogen måde kan beskyldes for at have krævet det.

 

 

Gode råd til opstilling af konkurrence på Facebook

Nu har jeg highlightet Facebook Promotions Guidelines, så du kan finde hoved og hale i dem. Nu er det op til dig at danne den helt perfekte konkurrence til Facebook. Men findes det noget, der hedder den perfekte Facebook konkurrence? Måske ikke, men her får du 6 råd med på vejen, som kan hjælpe dig ud af starthuller – og husk(!) Facebooks Guidelines!

 

#1 – Keep it simple

Lad være med et brygge en kompliceret tekst sammen, som vil tage en krig for deltagerne at kæmpe sig igennem og forstå. Stil din tekst op i en overskuelig orden, f.eks. i punktopstilling, der hurtigt og præcist ridser konkurrencebetingelserne op. Hvis det bliver for uoverskueligt, så gider Facebookbrugerne ikke at deltage. En god tommelfingerregel er, at spørgsmålet eller kravet skal kunne forstås på under 5 sekunder – ellers har du tabt brugeren til kattevideoen, der gemmer sig i deres feed lige under dit opslag.

 

#2 – Fang opmærksomheden

Sørg for, at det er din konkurrence, der kommer til at skille sig ud på tidslinjen. Billeder er perfekte til at skabe blikfang, så du kan fange din målgruppes opmærksomhed – men GIF’er eller videoer kan være endnu bedre. Vælg noget relevant materiale, der er associeret med din konkurrence – det har den bedste virkning.

 

#3 – Generer godt indhold

En nem måde at komme udenom problemet med at bede dine deltagere om at dele din konkurrence, er ved at udforme spændende indhold, som deltagerne intuitivt har lyst til at dele. Vær original, og giv dine deltagere noget, de har lyst til at dele med deres venner. Det kan være flot indhold eller ny viden – det er kun din fantasi, der sætter grænserne.

 

#4 – Sørg for, at din præmie er relevant

Hvis ret skal være ret, så bliver mange konkurrencer oprettet, for at lokke nye likes og kunder til virksomhedens Facebook-side. Men for at højne værdien af disse likes, er det vigtigt, at du overvejer hvilken præmie du udlodder. Hvis vi tager Viking Outdoor, der sælger vildmarksbade, som et eksempel. Hvis de vælger at udlodde en gratis iPad i deres konkurrence, så får de likes og deltagere, som vil have en iPad, men er dem som deltager interesseret i, hvad denne virksomhed ellers har at byde på? Det er langt fra sikkert!

Så sørg for, at din præmie er relevant for din virksomhed. En god regel er, at præmien enten indgår i dit varelager eller kan bruges som komplementært – uanset om det er materielt eller immaterielt.

 

#5 – Løbetiden

Hvad er den helt perfekte længde på en Facebook-konkurrence?

Det kan være et svært spørgsmål at svare på, da der ikke findes nogen perfekt længde for alle typer konkurrencer. Det er vigtigt, at den ikke løber over så lang tid, at dine deltagere glemmer det, men heller ikke for kort tid så den ikke når ud til alle dine følgere. Det vil derfor ofte komme an på, hvor stor din præmie er, samt hvor stærkt et brand og brand-community du har.

Jeg vil dog anbefale at du prøver at holde løbetiden så kort og intens som muligt, så du kan få resultaterne (reach, nye likes, etc.) ind hurtigst muligt og kan bruge dem i din senere markedsføring.

 

#6 – Sørg for, at din konkurrence bliver set

Det sidste punkt er måske lidt letkøbt, men ikke desto mindre er det et vigtigt punkt på din agenda. Sørg for, at din konkurrence kommer ud til deltagerne, fordi de ikke kan deltage i noget, de ikke ved findes. Gen-del gerne dit opslag en gang eller to – eller skyd sågar nogle annoncekroner i opslaget for at få det endnu længere ud.

 

 

Nu er du klar til at indtage Facebook med en fornyet viden inden for deres Promotion Guidelines. Jeg håber ovenstående gennemgang har givet svar på dine spørgsmål. Ellers kommer herunder en række ofte stillede spørgsmål om konkurrencereglerne på Facebook.

 

 

FAQ konkurrenceregler på Facebook

Her har jeg samlet de oftest stillede spørgsmål vedrørende Facebooks konkurrenceregler, som jeg har hørt gennem tiderne.

 

Må jeg kræve, at brugere skal like min Facebookside for at deltage?

Ja, det må du gerne. Det er dog desværre ikke muligt for dig at se, hvem der har liket din side. Derfor kan det være svært for dig at finde en retfærdig vinder.

Dette punkt er fortsat meget diskuteret, hvor forskellige sider siger forskellige ting. Grunden til at mange siger dette bryder Facebooks regler er grundet et punkt omkring fan-gating i apps. Som jeg læser reglerne har dette dog mere at gøre med, at mange brugte Facebook likes som incitament til at give belønninger in-app. Dette er altså ikke tilfældet her, hvorfor jeg mener man godt må kræve det.

 

Må jeg trække lod blandt nye likes?

Du må gerne, men jeg vil stærkt fraråde det. Som beskrevet overfor, er det nemlig ikke muligt, at se en komplet liste over nye likes, derfor kan det være svært at finde frem til en vinder.

 

Må jeg offentliggøre vinderens navn?

Ifølge tidligere regler var dette et no-go, men ifølge de nye Facebook regler må du gerne offentliggøre vinderens navn. God kutyme er dog at tage kontakt til vinderen først, og bede om tilladelse eller indskrive det i konkurrencebetingelserne. Som her: “Vinderens navn vil blive offentliggjort i kommentartråden ved konkurrencens udløb.”

Dette gælder – så vidt jeg kan læse mig til – stadig efter GDPR. (Disclaimer igen; jeg er ikke ekspert på området).

 

Må jeg lave flere opslag om samme konkurrence?

Det må du gerne. Du må reklamere så ofte og så tosset som du selv ønsker det. Det er altid en god ide at lave et genopslag, hvis konkurrencen løber over længere tid end et par dage. Så sørger du for, at den ikke blive væk og glemt i den evige strøm på Facebook.

 

Hvor skal konkurrencebetingelserne stå?

Det er altid vigtigt, at du husker at give deltagerne konkurrencebetingelserne udførligt. Jeg anbefaler, at du laver en landing page på din hjemmeside, som du kan henvise til med et link i bunden af dit opslag. Alternativt kan du skrive dem i bunden af dit opslag – dette kan dog resultere i et meget langt opslag.

 

Må jeg sætte et antal likes på min Facebookside som afslutning på konkurrencen?

Ja, det må du gerne. Det kan dog være svært at administrere, og du har i realiteten intet begreb om, hvor lang tid det vil komme til at tage. Derfor er det en farlig betingelse, den kan dog komme til at give pote i sidste ende. Før 2013 var dette ikke lovligt, men Facebook konkurrencereglerne anno 2016 tillader det.

 

Må/kan jeg booste en konkurrence?

Ja, lige så tosset du vil! Det er dog vigtigt at huske, at din konkurrencegrafik (billedet) maksimalt må have 20% tekst. Facebook er klog og crawler dine billeder for at tjekke dette – så prøv ikke at snige dig udenom.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *