9 linkbuilding strategier, der stadig virker i 2019

 

Uanset ens erfaring med SEO, så har man hørt om linkbuilding. Og kigger man på de årlige undersøgelser, så er eksterne links, der peger på ens hjemmeside altid den vigtigste enkeltstående faktor for gode placeringer. Derfor er linkbuilding en absolut nødvendighed, hvis man vil gøre sig håb om de gode placeringer og trafik fra Google (og de andre søgemaskiner, hvis man holder øje med dem). Og selvom on-page optimering og sociale signaler gennem årene har fået større og større betydning, så er det fortsat ikke på niveau med en stærk linkprofil.

Derfor kan du roligt pakke det populære motto “content is king” væk og gå i gang med at skaffe links.

At få en stærk linkprofil er dog lettere sagt end gjort. Og med en evigt skiftende algoritme er det svært at følge med i hvilke strategier, der virker, og hvilke der ikke gør. Strategier som virkede godt for et år siden virker ikke nødvendigvis ligeså godt i dag. Derfor har jeg kigget værktøjskassen igennem og fundet 9 linkbuilding strategier, som du stadig kan gøre brug af i 2019. Jeg har opdelt disse i 3 niveauer, så du kan gå i gang med det samme – uanset om du er helt ny eller har flere års erfaring.

 

 

De 3 nemme strategier

Vi starter ud med 3 strategier, der er lige til at gå til. De kræver ikke værktøjer og kræver kun begrænset erfaring med linkbuilding. De er derfor perfekte for dig, der først lige er gået i gang med at lave linkbuilding og som gerne vil i gang uden alt for mange timers research og forarbejde.

Selvom strategierne ikke er svære at udføre, så kan værdien af dem stadig være enormt høj. Derfor er de også en fast del af de fleste SEO specialisters værktøjskasse.

 

 

Udnyt dit netværk!

Aldrig undervurder et stærkt netværk! Den sætning kan bruges i mange sammenhænge – også når det gælder linkbuilding. Her handler det om at udnytte ens netværk for at få links til ens side på en naturlig måde, hvor det giver mening for begge parter. Netværk kan i denne forstand forstås ret bredt.

Er du medlem af et erhvervsnetværk?

Støtter du en forening?

Har du samarbejdspartnere?

Køber du varer fra forskellige leverandører?

Så har du en lang række gyldne muligheder lige der. En af de store fordele ved netværk er, at man nemmere kan bede om noget – i dette tilfælde altså links. Mange af dem du spørger vil garanteret allerede linke ud til andre sider, hvorfor det på ingen måde er unaturligt at spørge direkte om de også vil give dig et link.

Det skal dog siges, at ikke alle er glade for at linke ud. Tjek lige i forvejen om de linker ud til andre websites, eksempelvis fra en samlet liste af partnere eller lignende. Hvis de har en samlet liste eller generelt linker ud til deres netværk, så spørg direkte om du også kan blive tilføjet på denne liste. Hvis de ikke har, og du ikke rigtig kan finde nogle steder på deres hjemmeside, hvor de linker ud, så skal du måske ikke regne med det.

Denne strategi er især god for de webshops, som videresælger produkter fra leverandører. Har dine leverandører ikke deres egen webshop vil de meget ofte linke ud til andre webshops, hvor man kan finde deres produkter.

Hvis du vil spare lidt tid i hele processen, så lav et spreadsheet med alle dine leverandører og gå deres hjemmesider igennem én efter én, for at se om de har en side, der linker ud. Er det udenlandske leverandører, kan følgende search string spare dig lidt tid: “BRAND + Store Locator”. Herefter kontakter du dem, som linker ud, og beder dem om at tilføje din webshop.

Denne strategi er utrolig simpel at udføre og kan give dig rigtigt gode resultater på kort tid. Det er en af de første ting jeg gennemgår ved nye projekter, hvor jeg ofte oplever at få links fra over 50 % af dem jeg kontakter.

 

 

Forums og blogs – uden spam

Undskyld, men er vi i 2019 eller 2009 her? Den er god nok – forums og kommentarer på blogs kan stadig bruges til linkbuilding. Selvom strategien i meget lang tid er blevet groft udnyttet og brugt til spam, så kan der stadig være noget værdi at komme efter. Det kræver dog, at du gør det rigtigt.

Og hvordan gør man det så rigtigt?

Hvis du bruger denne strategi udelukkende for at få links vil jeg absolut fraråde den. Effekten er efterhånden minimal, de fleste links er nofollow og man kan hurtigt få et dårligt ry hos webmasters på diverse blogs og fora, hvis man spammer dem til. Så hvis du kigger på hardcore linkbuilding, hvor din KPI er links, så er denne strategi ikke den rigtige.

MEN…

Hvis du i stedet ser ud over “blot” linkbuilding, så kan denne strategi hurtigt give mening og tilføre værdi til din forretning. Brug strategien for at skabe synlighed om dig og dit brand, og mindre for at styrke din linkprofil. Følger du i forvejen blogs eller fora inden for din branche, og tilfører dine kommentarer værdi, hvorfor så ikke kommentere?

Mange vælger blot at skrive en kommentar for at kunne dele et link. Drop den tilgang og tilføj i stedet kun et link, hvis det giver mening og værdi for din kommentar. Effekten af dette er at du giver enorm værdi til alle der læser dine kommentarer på diverse blogs og fora. Og hvis du samtidig har efterladt et professionelt udtryk og et link, kan dette ende med rent faktisk at give dig besøgende fra dine links og endnu vigtigere – salg!

Jeg har kaldt den en linkbuilding strategi, da den stadig teknisk set kan give dig links. Og har du eksempelvis brug for at diversificere din linkprofil med lidt forskellige ankertekster eller tilføre nogle nofollow links er den også yderst nyttig.

Jeg vil dog mene, at du i 2019 skal se det mest af alt som en branding-øvelse med links som en sidegevinst.

 

 

Badges og mærkningsordninger

Når du surfer rundt på diverse webshops vil du uden tvivl støde ind i flere forskellige badges og mærkningsordninger, som disse sider er medlemmer af. Dette kan skyldes mange ting, men en af dem er i mange tilfælde faktisk linkbuilding.

Som medlem af en af disse ordninger får du ofte et badge, som du kan dele på din hjemmeside. Det er eksempelvis e-mærket, IngenCo2 og lignende. Som medlem af disse ordninger bliver du tilføjet en liste på deres hjemmeside, som giver et link til alle deres medlemmer – inklusiv din side. Da der ofte er tale om store og autoritære hjemmesider vil det derfor være gode links, som kan give din hjemmeside rigtig god “link juice”.

Flere af disse kræver dog betaling for at være medlem, men giver så – udover et link – også andre fordele og services. Disse ekstra fordele og services er faktisk grunden til at dette er en linkbuilding mulighed, da du derved undgår at bryde Googles retningslinjer. I dette tilfælde betaler du nemlig for deres service – ikke for linket. Linket er blot en ekstra bonus, som folk med SEO-briller på er glade for.

Vil du gerne starte med en gratis en af slagsen, så tag et nærmere kig på Minecookies.org, hvor du med få ændringer til din hjemmeside kan blive tilføjet deres liste af websites.

 

 

De 3 udvidede strategier

De udvidede strategier kræver lidt mere arbejde end de forrige 3, men kræver fortsat ikke dyre SEO værktøjer. Strategierne er derfor til dem, som har tiden og lysten til at arbejde mere med deres linkbuilding og skaffe nogle links som dine konkurrenter ikke bare kopiere.

 

 

Lokale nyhedsmedier – del din succeshistorie

Nu går vi ned i nogle af de strategier, der kræver lidt mere og ikke er helt ligeså åbenlyse. Dette betyder dog på ingen måde at man skal have et stort budget for at klare dem – det betyder blot at det kræver tid og lidt mere sved på panden.

Den første er lokale/mindre nyhedsmedier. Der er to primære grunde til at denne strategi virker og kan give links:

  1. Lokale medier elsker en god succeshistorie
  2. Journalister elsker når du gør deres arbejde for dem

Derfor skal du have den klassiske PR-hat på, når du går i gang med denne strategi. Første step er ganske simpelt at finde alle interessante lokale medier, som har interesse for dit område (det kan både være område, by og kommune). Find derefter nogle interessante vinkler, som omhandler din virksomhed.

Har I lige åbnet et nyt kontor, ansat en masse nye medarbejdere eller sikret jer en fed eksportaftale?
Så har du dit materiale her.

Et godt tip, inden du dog går i gang med at skrive løs, er at researche lidt på det medie, hvor du vil have din historie delt. Kig efter hvilke lignende historier de har skrevet før. Sørg herefter for at tilpasse din artikel, så den passer med noget, som du ellers normalt vil finde på siden.

Grunden til at dette er vigtigt kommer nu. For udover blot at pitche en god historie kan du nu give dem en hel artiklen, som de lige så godt selv kunne have fundet på at skrive. Dette gør at journalisten (næsten) ikke behøver løfte en finger og kan få en nem dag på kontoret.

Og hvis det ikke var åbenlyst – så husk nu lige at få flettet et link ind i artiklen. Selvom omtalen selvfølgelig kan give lidt kunder, så er vi lige nu i gang med linkbuilding. Derfor er et link altid en prioritet. Hvis du oplever at de fjerner linket når de deler artiklen, så følg op på dem og spørg om ikke de kan tilføje et link. Få medier ønsker ikke at linke ud, men det værste, der kan ske er at du får et nej – men du får aldrig et link, hvis du ikke spørger.

 

 

Studierabat – byt rabatkode for links

Uanset om du er fysisk butik, webshop eller sælger andre ydelser, så er rabatordninger en mulighed. Denne strategi omhandler derfor ikke specifikt SEO, men involverer også hele din forretning. Ikke desto mindre kan der være meget link-værdi at hente, hvis du begynder at tilbyde studierabat i din webshop.

Prøv blot at lav en søgning på “studierabatter” og se hvilke resultater, der kommer frem. Her vil du hurtigt kunne se en lang række sider, som har dedikeret en underside til webshops med studierabat. Og meget få af disse sider har et krav om eksklusivitet. Så hvis du først går med til at give eksempelvis 10 % rabat til studerende på én side, så kan du efterfølgende kontakte alle de andre sider du kan finde og tilbyde samme rabat.

Dette skal naturligvis også hænge sammen økonomisk, men med et væld af uddannelsessites og sider rettet imod studenter kan du med 10 % rabat opnå rigtig mange links fra stærke sites. Vælger du at køre med studierabat er det dog vigtigt, at du vurderer, hvor meget du vil gøre ud af sikkerheden ved brug af rabatkoden. Du kan nemlig risikere at andre end studerende bruger den kode de finder for at opnå rabat. Gør derfor op med dig selv om du vil gøre noget ved det (verificering via studiekort eksempelvis) eller blot se det som ekstra salg, du måske ikke havde fået uden rabatten.

 

 

Events – også for webshops

Der findes i dag en lang række forskellige sites, som på den ene eller anden måde har implementeret en lokal kalender over events. Dette gælder især kommunale hjemmesider, som lader dig tilføje events i dit lokalområde. Dette kan du udnytte til linkbuilding, da du selv har mulighed for at tilføje beskrivelse af event, samt linke til din hjemmeside for mere information.

Selvom du ikke har en fysisk lokation, så kan du stadig gøre brug af denne strategi. Opsæt et event med åbent hus, produktfremvisning eller gå-hjem-møde og sæt eventets dato til et par måneder frem. Så er du sikker på, at dit link forbliver aktivt i et stykke tid og det derfor vil blive indekseret af søgemaskinerne. Når datoen for dit event er overskredet vil dit link ofte blive fjernet fra de forskellige kalendere og du vil derfor miste linkværdien. En nem løsning her er dog bare at afholde eventet igen på en senere dato.

Det kan lyde af meget arbejde at skulle genoprette dine events, men ofte tager det kun 10 minutter og du behøver kun gøre det hver 3-4. måned.

Afholder du i forvejen events er det samtidig en naturlig måde at promovere dem på. Men er det ikke noget du normalt gør, så husk, at hvis du (imod forventning) faktisk får tilmeldinger til dit event, så skal du også være klar på at afholde eventet!

 

 

De 3 avancerede strategier

Modsat de første 6 strategier kræver de næste 3 strategier, at du har adgang til forskellige værktøjer for at få mest ud af dem. Samtidig vil de ofte være nemmere at udføre, hvis du har en lidt dybere forståelse og erfaring med linkbuilding. Hvis du vil tage din linkbuilding til det næste niveau, så er det derfor hernede du for alvor skal finde værdien.

 

 

Døde links – jagten på 404-sider

Den første af de avancerede strategier kræver en række værktøjer, hvis du skal have succes. Men har du adgang til en crawler (eksempelvis Xenu Link Sleuth eller Screaming Frog), et linkanalyse værktøj (Ahrefs, Majestic) og en god portion tålmodighed, så kan du for alvor gå i gang. En god kop kaffe er også et værktøj jeg personligt tager i brug ved denne øvelse.

Strategien kan kombineres med andre strategier fra denne liste (såsom strategien om at stjæle fra konkurrenter, som du finder længere nede), men står også ganske fint alene.

Strategien går i al sin enkelhed ud på at finde frem til hjemmesider, hvor du gerne vil have et link fra. Herefter crawler du deres side for at finde døde, udgående links, der leder til 404-fejl. Webmasters hader 404-fejl da det er et tegn på lav kvalitet for både besøgende på siden og for Googles crawlere.

Det udnytter vi med denne strategi.

Første step vil være at finde og crawle hjemmesider, som du gerne vil have et link fra. Ud fra dit crawl vil du forhåbentlig have fundet en række 404-fejl til eksterne hjemmesider. Gennemgå efterfølgende de sider, som linker ud til de døde links, og find dem som du kan erstatte med en side på din hjemmeside. Hvis du er i tvivl om hvilket indhold, der tidligere blev peget på, så kan du ofte finde det ved brug af Wayback Machine. Dette gør det også nemmere for dig at få inspiration, hvis du selv vil genskabe en side, der omhandler det pågældende emne.

Når du har det rette indhold, så kontakter du ganske simpelt webmasteren for hjemmesiden og gør dem opmærksom på det døde link. Samtidig tilføjer du selvfølgelig dit eget link som en mulig erstatning, når de nu alligevel er inde og ændre i indholdet. Dette resulterer ofte i en glad webmaster, der sætter pris på at du gjorde dem opmærksom på deres fejl. Samtidig viser de ofte en velvilje til også at gøre dig en tjeneste ved at bruge dit link som erstatning.

Lad mig dog advare dig inden du for alvor går i gang – denne strategi er meget tidskrævende. Det kan tage rigtig lang tid før du finder de rigtige muligheder og du kan derfor ende med at bruge timevis uden rigtig at have skabt nogle resultater.

Hvis du for alvor skal skalere den er det derfor optimalt at gå efter døde links, som flere hjemmesider linker til. Når du finder dine døde links kan du køre dem igennem dit værktøj til linkanalyse for at tjekke hvilke andre domæner, der linker til indholdet. På den måde kan du gå efter det indhold, som har mange links og derved øge dine chancer for at få mere end blot ét link.

 

 

Blog dig til links

“Content is king”, “Skab godt indhold, der fortjener at ranke” og andre lignende råd har du sikkert fundet mange steder online, når det kommer til topplaceringer på Google. Men skal du have fuld effekt af dit gode indhold er promovering og outreach vigtige faktorer.

Vil du derfor bruge din blog – eller side generelt – til at skabe links skal du vende din tankegang på hovedet. I stedet for en brainstorm om mulige emner skal du starte med at finde de sider du gerne vil have links fra. Gennemgå disse sider og find de emner som de skriver om. Hvis du kan finde rigtig mange blogs, der skriver om samme emne, kan du gå videre med dit indhold. Dette viser nemlig at der er et “marked” for det indhold du vælger at skrive og at nogle vil være interesseret i at dele det du skriver.

Lad mig understrege – du er i denne øvelse (næsten) ligeglad med, hvad folk vil læse. Du skal i stedet kigge på hvad vigtige folk med egne hjemmesider vil dele.

Når du har fundet det rigtige emne, skrevet dit indlæg og sat sidste punktum er det dog ikke tid til at slappe af og vente på at dit indhold bliver fundet på magisk vis. Du har jo allerede identificeret hvem du gerne vil have til at dele dit indhold. Derfor skal du ikke overlade det til tilfældighederne – promovér aktivt dit indhold! Smid det i hovedet på dem i form af en e-mail eller et telefonopkald, så du ved de opdager det. På den måde er du sikker på, at dit indhold bliver set af de rigtige mennesker, som kan give dig links.

Denne strategi lyder meget simpel, men er i praksis en videnskab, som kræver øvelse og rutine. Bliv derfor ikke skuffet, hvis dit første forsøg ikke giver pote. Lær af dine fejl og prøv igen og igen, indtil det virker. Formår du at ramme plet med denne strategi vil du kunne opnå fantastiske resultater, som for alvor kan mærkes.

Den helt store fordel ved denne linkbuilding strategi er at den er stort set umulig at efterligne af dine konkurrenter. Derfor kan du skaffe unikke links, som får din linkprofil til at skille sig ud fra dine konkurrenters.

 

Apropos konkurrenter…

 

 

Stjæl fra dine konkurrenter

Denne strategi er ikke for at komme foran dine konkurrenter, men for at udligne forskellen. Ganske simpelt kigger du her på alle de steder dine konkurrenter får links fra og forsøger herefter selv at få links fra samme sider. Måske har dine konkurrenter brugt et bureau eller selv investeret et hav af timer på at skaffe en række gode links. Kan du derfor “stjæle” disse gode linkmuligheder ved også at skaffe links fra de sider, så vil du effektivt kunne lukke hullet til dine konkurrenter.

For at kunne udføre denne strategi er det nødvendigt med et linkanalyse værktøj, som du kan bruge til at tjekke dine konkurrenters links. Herefter er det egentlig meget simpelt. Gennemgå hvilke sider de får links fra, samt hvordan de får disse links. Når du gennemgår disse links, så spørg dig selv: “Kan jeg også få link herfra ved at duplikere konkurrenten?”

Så snart du har fundet en række linkmuligheder, så er næste step at finde ud af hvordan du genskaber deres metoder. Dette vil variere fra link til link, hvorfor det kan involvere alt fra tilmelding til mærkningsordning eller kontakt til webmaster og helt til genskabelse af indhold eller en telefonsamtale med en redaktør.

Vil du undgå at spilde din tid skal du derfor fokusere på de lavthængende frugter først. De nemmere linkbuilding muligheder, som dine konkurrenter udnytter, kan du nemt og hurtigt skaffe til dig selv. Herefter vil jeg klart anbefale at du i stedet bruger din tid på nogle af de andre linkbuilding strategier her på listen, da tiden i sidste ende vil være bedre givet ud der.

Husk – konkurrenten kan også stjæle dine links. Skaffer du derfor kun de nemme links, så vil din konkurrent nemt og hurtigt kunne lukke hullet.

 

 

 

Use with caution!

 

 

Spam blog (SPLOG) og Private Blogging Network (PBN) links

Har du kendskab til linkbuilding har du muligvis også stødt på begreberne SPLOG og PBN. Dette har i mange år været en udbredt taktik i ind- og udland for selv at kontrollere sine links. Ved brug af denne strategi opbygger du dine egne netværk af hjemmesider, hvorefter du skriver SEO artikler med links til din egen hjemmeside.

Dette bryder som udgangspunkt med Googles retningslinjer og bliver du opdaget, så kan du risikere en manuel straf, der fjerner dig helt fra Googles søgeresultater. Når det er sagt, skal det dog ligeledes siges at en straf hører til sjældenhederne. Derfor er strategien fortsat meget udbredt, især i et mindre land som Danmark, hvor vi ikke altid står forrest i køen, når det kommer til manuelt arbejde for Google.

Er disse netværk af hjemmesider og blogs ligeledes sat ordentligt op, så har de stadig en ganske god effekt for din hjemmeside. Dette gælder også efter den nye Penguin 4.0, som kører real time. Disse links kan altså anses som værende relativ lav risiko og da de fortsat giver god værdi er de fristende at bruge.

Gør du brug af disse – eller bliver tilbudt services, der sælger denne type links – er det dog altid vigtigt at forstå risikoen ved at bruge dem. Mange bureauer og linkbuilding-services består i dag i høj grad af PBNs, da det simpelthen er den nemmeste måde at levere skaleret linkbuilding. Betaler du derfor for linkbuilding vil jeg altid anbefale at du stiller kritiske spørgsmål til deres metoder og hvordan de sikrer deres netværk. Hvis de har styr på deres opsætning og netværk (hvilket de fleste faktisk har), så vil de sagtens kunne svare. Og har de taget de rigtige forholdsregler vil du bedre kunne tage en beslutning om du vil løbe den risiko, der trods alt er, ved brugen af disse links.

 

 

Har du tiden og kræfterne til at udføre nogle af de øvrige 9 strategier herover vil jeg til hver en tid anbefale disse. Her risikerer du nemlig ikke en straf fra Google og får du succes med en eller flere af strategierne kan resultaterne på den lange bane være det hele værd. Dog kan PBN links stadig fungere som et supplement til din øvrige indsats og give dig god linkværdi, mens du arbejder på mere tidskrævende linkbuilding strategier.

 

 

Det var alt for denne gang. Har jeg glemt en linkbuilding strategi, som du ofte bruger? Så tøv endelig ikke med at smide en kommentar herunder.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *