Mister du potentielle kunder fra Google?

Mister du også de potentielle kunder fra Google?

Undrer du dig over, hvor få af dine besøgende fra Google, der bliver kunder hos dig?

Hvis ja, er du ikke den eneste. Men der er en god grund og en metode til at forhindre, at det bliver sådan fremover.

 

Derfor køber de ikke

Fordelen ved Google er, at når du ligger højt på Google, kan du få kontakt med potentielle kunder i netop det øjeblik, de selv tilkendegiver, at de har brug for din service. Den fordel har vi ikke ret mange andre steder i markedsføring.

 

Imidlertid er der også flere ulemper:

 

For selv om du er let tilgængelig øverst på Google, kræver det kun to klik for den potentielle kunde at komme tilbage til Google og videre til en af dine konkurrenter. Så derfor er det selvfølgelig vigtigt, at du overbeviser din læser om, at han skal blive på din side.

 

Selv hvis han læser hele din tekst færdig, kan der stadig være langt til et salg. For det kræver oftest meget mere end en enkelt kontakt at lukke salget. Og selv om kunden har googlet din ydelse, kan der være mange grunde til, at han ikke køber med det samme:

 

  • Han er kun i sin researchfase og vil også undersøge andre muligheder
  • Han ved godt, at det skal være din ydelse, hvis det skal være. Han er bare ikke helt klar
  • Han ved, at det både skal være din ydelse, og at den skal leveres af dig. Han er bare ikke klar.
  • Han er klar og vil ringe i morgen, men bliver forstyrret og får det ikke gjort
  • Han ringer og er fortsat interesseret. I aftaler, at han skal booke en tid i din kalender, men han bliver forstyrret
  • Selv hvis du sælger forholdsvis simple, fysiske produkter til under 1.000 kroner, skal mange af kunderne sikkert også lige overveje det

 

Uanset hvilken af de ovenstående situationer, der sker i netop dit tilfælde, har du forklaringen på, hvorfor mange virksomheder mister kunder, selv om kunden selv har fundet dem på Google. For kunderejsen er mere avanceret, end at folk googler og køber.

 

Jo flere gange du påvirker dine potentielle kunder, jo tættere bliver de på at købe. Derfor skal du lægge flere kontaktpunkter ind i din markedsføringsstrategi, så du kontinuerligt understøtter kunderne på kunderejsen.

 

Hold kontakten, til kunden køber

Nyhedsbreve er ikke alene geniale til at holde den kontakt. De er tæt på et must, hvis du ikke vil miste flertallet af dine potentielle kunder. Ikke bare dem, du møder gennem Google, men også netværkskontakter, tidligere kunder og alle andre.

 

Mange vælger nyhedsbrevet fra, fordi det er tidskrævende at skrive et effektivt nyhedsbrev. Og jeg vil ikke underkende, at ja, nyhedsbreve tager lang tid, hvis de skal virke. Spørgsmålet om, hvilken alternativ markedsføringskanal der vil give det samme salg, vil jeg lade stå hen i det uvisse.

 

Hvis du er en af dem, der ikke kan overskue at skrive nyhedsbreve, er der en anden ting, du som minimum skal gøre – for ikke at gå glip af mange potentielle kunder:

 

Du skal have en fast autoresponder = en mailserie, som besøgende på din hjemmeside kan aktivere, ved at takke ja til en freebie i form af en guide, en video eller lignende.

 

Lav en strategi for din autoresponder, hvor du overvejer følgende:

 

  • Skal din mailserie gøre kunden klar til at købe et bestemt produkt eller ydelse, booke et møde eller lignende?
  • Hvis du vil sælge – uden at have talt med kunden: Hvilket produkt eller ydelse vil så være lettest at sælge til en kunde, der endnu ikke kender dig?
  • I betragtning af hvad den ønskede handling kræver, hvor mange mails skal kunden så modtage for at blive klar til at handle? 5? 10? 20?
  • Lav din freebie, så den matcher det, læseren skal gøre – og de overvejelser han skal igennem for at foretage den ønskede handling
  • Skriv et antal opfølgende mails, som dine læsere får automatisk, efter de har fået freebien:
    I de første mails uddyber du, hvad du skrev i freebien og uddanner læseren til at forstå vigtigheden af indholdet eller fordelen ved at benytte din ekspertise eller dit produkt.
    Undervejs i mailserien flytter du fokus til at købe eller booke møde og fortæller, hvad fordelen vil være ved handlingen. Sæt gerne en tidsbegrænsning ind, så læseren motiveres til at handle nu

 

Du opnår en række fordele

Den faste mailserie indeholder flere væsentlige fordele sammenlignet med det kontinuerlige nyhedsbrev:

 

  • Du skal kun lave arbejdet én gang
  • Du rammer læseren, umiddelbart efter hans besøg på hjemmesiden
  • Du kan målrette alle nyhedsbreve efter, hvor læseren er i sin købsfase
  • Du kan planlægge antallet af nyhedsbreve efter sværhedsgraden af det, læseren skal gøre.
  • Performer en af dine mails ikke som forventet, kan du justere mailen og teste, hvad der fungerer bedre
  • Hvis du ikke kan nå at skrive alle nyhedsbrevene på én gang, kan du skrive dem løbende. Her og nu giver det samme arbejdsmængde som ved almindelige nyhedsbreve, men det er kun i en midlertidig periode

 

Bonusfordel: Når denne mailserie først virker, og du har de første 500 læsere, kan det jo være, at du bliver fristet til at fortsætte med at skrive og sælge gennem kontinuerlige nyhedsbreve.

 

 

Dette indlæg er skrevet af Majbritt Lund

Majbritt Lund er uddannet journalist og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Som kommunikationsrådgiver og tekstforfatter rådgiver hun om onlinemarkedsføring og kunderejser, skriver kundernes tekster eller underviser kunderne i at skrive selv. Særlige fokusområder er SEO-tekster og nyhedsbreve.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *