Undrer du dig over, hvor få af dine besøgende fra Google, der bliver kunder hos dig?
Hvis ja, er du ikke den eneste. Men der er en god grund og en metode til at forhindre, at det bliver sådan fremover.
Fordelen ved Google er, at når du ligger højt på Google, kan du få kontakt med potentielle kunder i netop det øjeblik, de selv tilkendegiver, at de har brug for din service. Den fordel har vi ikke ret mange andre steder i markedsføring.
Imidlertid er der også flere ulemper:
For selv om du er let tilgængelig øverst på Google, kræver det kun to klik for den potentielle kunde at komme tilbage til Google og videre til en af dine konkurrenter. Så derfor er det selvfølgelig vigtigt, at du overbeviser din læser om, at han skal blive på din side.
Selv hvis han læser hele din tekst færdig, kan der stadig være langt til et salg. For det kræver oftest meget mere end en enkelt kontakt at lukke salget. Og selv om kunden har googlet din ydelse, kan der være mange grunde til, at han ikke køber med det samme:
Uanset hvilken af de ovenstående situationer, der sker i netop dit tilfælde, har du forklaringen på, hvorfor mange virksomheder mister kunder, selv om kunden selv har fundet dem på Google. For kunderejsen er mere avanceret, end at folk googler og køber.
Jo flere gange du påvirker dine potentielle kunder, jo tættere bliver de på at købe. Derfor skal du lægge flere kontaktpunkter ind i din markedsføringsstrategi, så du kontinuerligt understøtter kunderne på kunderejsen.
Nyhedsbreve er ikke alene geniale til at holde den kontakt. De er tæt på et must, hvis du ikke vil miste flertallet af dine potentielle kunder. Ikke bare dem, du møder gennem Google, men også netværkskontakter, tidligere kunder og alle andre.
Mange vælger nyhedsbrevet fra, fordi det er tidskrævende at skrive et effektivt nyhedsbrev. Og jeg vil ikke underkende, at ja, nyhedsbreve tager lang tid, hvis de skal virke. Spørgsmålet om, hvilken alternativ markedsføringskanal der vil give det samme salg, vil jeg lade stå hen i det uvisse.
Hvis du er en af dem, der ikke kan overskue at skrive nyhedsbreve, er der en anden ting, du som minimum skal gøre – for ikke at gå glip af mange potentielle kunder:
Du skal have en fast autoresponder = en mailserie, som besøgende på din hjemmeside kan aktivere, ved at takke ja til en freebie i form af en guide, en video eller lignende.
Lav en strategi for din autoresponder, hvor du overvejer følgende:
Den faste mailserie indeholder flere væsentlige fordele sammenlignet med det kontinuerlige nyhedsbrev:
Bonusfordel: Når denne mailserie først virker, og du har de første 500 læsere, kan det jo være, at du bliver fristet til at fortsætte med at skrive og sælge gennem kontinuerlige nyhedsbreve.
Dette indlæg er skrevet af Majbritt Lund
Majbritt Lund er uddannet journalist og har drevet sit eget kommunikationsfirma siden 2007. Som kommunikationsrådgiver og tekstforfatter rådgiver hun om onlinemarkedsføring og kunderejser, skriver kundernes tekster eller underviser kunderne i at skrive selv. Særlige fokusområder er SEO-tekster og nyhedsbreve.