6 SEO-tips til webshops

SEO er vigtigt for alle hjemmesider, men især for webshops. E-commerce foregår på internettet, og mere end 90% af alle søgninger foregår på den hvide og regnbuefarvede søgemaskine, Google. 

 

Søgemaskineoptimering handler om at få din hjemmesides URL’er på side 1 i Googles søgemaskine-resultater. Gerne i top tre. Det giver mere trafik til din side, og dermed får du flere kunder i butikken, der potentielt køber dine varer. 

 

SEO er en af de billigere måder at promovere din webshop på, da det retter sig til dem, der allerede aktivt søger på produkter eller relaterede emner på internettet. Det er som sådan gratis, da SEO kun går efter organisk trafik – dvs. ikke betalt trafik via ads. Dog betyder det også at det kræver væsentligt mere arbejde, da du ikke blot kan betale dig til at ligge højt på søgningerne ligesom du kan med Google Ads. Så selvom det ikke kræver penge direkte for hvert klik du får, så kræver det en arbejdsindsats at komme op på de placeringer, der faktisk giver klik og trafik til din side.

 

Selvom der er meget at få styr på, når du starter en webshop, bør du alligevel tænke over SEO fra begyndelsen. SEO kan være en lang og kompleks proces, og du kommer ikke på side 1 fra den ene dag til den anden. 

 

Derfor får du her seks SEO-tiltag, du fra starten kan give dig i kast med og dermed få de bedste forudsætninger for at rangere højt på Google.

 

 

Hav en god søgeordsanalyse

Søgeord er fundamentet for alt SEO-arbejde. Organisk trafik begynder med, at en person taster et eller flere søgeord ind på Google. Du skal helst rangere på de rigtige ord for at blive vist i relevante søgninger. 

 

Der er flere måder at lave en søgeordsanalyse på. Først skal du finde de søgeord, der relaterer sig til din forretning. Herefter kan du gå på opdagelse i et eller flere værktøjer som Keyword Planner, Ubersuggest.io eller Ahrefs m.fl. og finde relaterede søgeord. 

 

Måske sælger du eksempelvis ansigtscreme. Her kan det også give rigtig god mening for dig at rangere på ord som fugtighedscreme og hudpleje. 

 

Vælg søgeord ud fra antallet af månedlige søgninger, Cost Per Click, og hvor stor konkurrencen er på det pågældende søgeord.


Selvom det er fristende at ønske at rangere på 100 søgeord, så start med at identificere 10 og arbejd dig videre herfra.

 

Ønsker du at gå mere i dybden med søgeordsanalysen, så har jeg skrevet en guide til hvordan du vælger de rigtige søgeord.

 

Husk altid search intent

Search intent betegner det formål en person har, når de taster søgeord ind i Google. Man inddeler dem typisk i fire grupper ud fra om søgningen skal give:

 

  • Information om et emne. F. eks. “Hvem byggede Rundetårn?”

 

  • Navigere hen til en bestemt hjemmeside. Nogle gange er det lettere at google et firmanavn end at skrive hele hjemmesideadressen med www og dot com. 

 

  • Købe en vare i en netbutik. Her sidder de klar med kreditkortet i hånden. 

 

  • Researche hvad de skal købe. Måske skal en potentiel kunde eksempelvis lige læse om, hvordan man styler et par sko, inden de er klar til at handle.  

 

For webshops er search intent primært køb og research. Dine kategori- og produktsider bør derfor have content, der lever op til købs-search intent. På en blog kan du give gode råd og guides, der lever op til research- og informations-search intent.

 

Typing on laptop

 

Lav struktureret data

I gamle dage viste Google en lang række blå links i søgeresultaterne. Sådan er det ikke mere. I dag vises “rich snippets” direkte i søgeresultaterne i form af produktbilleder, priser, beskrivelser og lagerbeholdning. Rich snippets bliver vist ved hjælp af struktureret data. 

 

Struktureret data er kode, der er skrevet på en måde, så søgemaskiner kan læse og forstå, hvad en hjemmeside indeholder. 

 

Det mest brugte kodesprog er Schema.org, som bl.a. Google og Microsoft har udviklet. Struktureret data kan måske lyde ret teknisk, men det behøver det ikke være. Brug enten Googles Structured Data Markup Helper eller Schema Markup Generator. De fleste webshops som Woocommerce, Shopify og Umbraco har desuden flere plugins, der selv laver schema-koder til dine produktsider. 

 

Det kan godt tage lidt tid at generere struktureret data, men det er guld værd for webshops. Potentielle kunder behøver slet ikke klikke ind på din webshop for at blive interesseret i dine produkter. Og jo mere du “fylder” på side 1 af søgeresultaterne, des større er chancen for trafik til din webshop.

 

Skriv gode meta beskrivelser

Meta beskrivelser er de små tekstbidder, du ser i søgeresultaterne på Google. Sammen med sidetitlerne er de din webshops førstehåndsindtryk, og de kan være afgørende for, om en kunde klikker på din webshop eller på konkurrentens. 

 

Hav derfor meta beskrivelser på alle dine sider. Og brug tid på at skrive dem, så de er velskrevne og beskrivende for det, man finder på siden. Din side vil være omringet af andre søgeresultater, så det gælder om at skille sig ud, hvis du vil have at folk skal klikke på dit resultat frem for de mange andre muligheder.

 

Herunder ser du en meta beskrivelse for en af Kappa.dks kategorisider

 

Sidetitlen (markeret med blå) er delt op i tre dele, der tydeligt forklarer, at her kan du købe tracksuits til mænd fra Kappa. Meta beskrivelsen fortsætter nedenunder med sort tekst og fortæller om det store udvalg.

 

Kappa title og meta beskrivelse eksempel

 

Bemærk at både sidetitel og meta beskrivelsen har en klar call to action. Med “Køb dit nye tracksuit” og “Se mere her” opfordrer de tydeligt til, at man skal klikke på denne side.  

 

Bemærk at meta beskrivelser maks. må være ca. 156 tegn, så det gælder om at komme hurtigt til pointen. 

 

Husk canonical tags

Nu bliver det en smule teknisk. Mange webshops glemmer at indsætte canonical tags eller indsætter dem forkert. 

 

Canonical tags er en del af HTML-koden, der fortæller Google, at en eller flere URL’er er ens, men at man har udpeget én URL som den primære, der skal rangere.  

 

Har du en webshop, sælger du typisk en vare i forskellige størrelser eller farver. Det er der ikke noget galt i. Men hvis hver af disse varianter har deres egen URL, men ikke har et canonical tag, så læser Google din side som duplicate content, og det skader dine rangeringer. Google vil nemlig kun vise unikt indhold, der ikke er kopieret fra andre hjemmesider.

 

Hvordan indsætter man et canonical tag?

Først vælger du, hvilken side, der skal være den primære. Det kan være den vigtigste, eller den med flest links eller besøgende.

 

Canonical tagget skrives rel=canonical og indsættes i <head> på alle de andre versioner af URL’en. Dvs. dem, der ikke er den primære. Herunder kan du se et eksempel: 

 

<link rel=“canonical” href=“indsæt den primære URL her” />

 

Med denne lille kode er du godt på vej til at styrke dine rangeringer, da Google ved, hvilke URL’er den skal vise.

 

Navigating mobile screen

 

Få links og awareness med influencers

Linkbuilding er noget af det vigtigste for SEO. En måde at få links fra, der også giver dig god eksponering i begyndelsen, er via influencer-samarbejde. 

 

Influencers, bloggers eller instagrammere har store følgerskarer og med et eller flere opslag fra dem, bliver du eksponeret for en større eller ny gruppe af potentielle kunder. Deres følgere har ikke reklame-skyklapperne oppe, når de interagerer med influencers, så de er mere modtagelige for dine produkter. Det give dig eksponering og trafik. Hvis Google registrerer mere trafik til din side, vil den notere den som relevant, og det kan få dig tættere på toppen af side 1.

 

Udover en god eksponering, som især er vigtig for en helt ny webshop, får du også et link fra influenceren. Her skal du være opmærksom på, at links fra sociale medier som Facebook eller Instagram automatisk bliver markeret som et nofollow link. 

 

Et nofollow link fortæller Google, at den ikke skal undersøge, hvad der gemmer sig bag linket eller tillægge det værdi. Det bliver derfor ikke registreret, som andre links. Alligevel kan nofollow links styrke SEO, da de fortæller Google, hvad din hjemmeside handler om, og det kan booste dine rangeringer. Mange små boosts styrker også sin side og et nofollow link hos en influencer kan måske ende med at en anden skriver om dig og giver dig et dofollow link. Derved er der også potentiale for afledte effekter af dit samarbejde.  

 

Hvordan finder du den rigtige influencer til din webshop? Det kræver ofte lidt gravearbejde på forskellige sociale medier, før du finder det rette match. Hvis du slet ikke ved, hvor du skal begynde, så kan du se en liste over danske influencers her

 

 

Dette var seks konkrete tiltag til at kickstarte din SEO-optimering. Der er mange flere måder, du kan lave SEO, og det vil være for omfattende for dette blogindlæg at beskrive dem alle her. 

SEO er en stærk del af markedsføringsstrategien for e-handel, men også en langsigtet proces, så start gerne din SEO-optimering i dag.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *