Tips & tricks til at få mere værdi ud af dine Facebook konkurrencer

Lad mig starte med et meget simpelt spørgsmål: hvad er succeskriterierne for de konkurrencer, du sætter op på Facebook?

Likes, kommentarer og delinger?

Rækkevidde måske?

 

Så er det netop dig, der er målgruppen for dette blogindlæg – for det er slet ikke ambitiøst nok. Med mindre det er som et led i en strategi 100 % dedikeret til branding, så er rækkevidde, likes, kommentarer osv. kun vanity metrics og de bør ikke være dit primære mål når du udlodder en præmie til flere hundrede (eller tusinde) kroner.

 

Husk: virtuelle tommelfingre giver ikke penge på bundlinjen!

 

Når du kører en konkurrence bør du derfor altid overveje, hvordan du kan få mere værdi ud af konkurrencen. For du får her en unik mulighed for at blive eksponeret for – og interagere med – en stor gruppe mennesker, der er potentielle kunder. Derfor handler det om at få flest mulige af dem der deltager i din konkurrence til efterfølgende at starte deres købsrejse hos dig.

 

Hvordan du gør det vil jeg gennemgå i dette indlæg, hvor jeg også kommer med nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan gå fra rækkevidde og likes til sign-ups og salg.

 

For at kunne få mere ud af dine konkurrencer anbefaler jeg at du følger denne opbygning, når du planlægger en konkurrence:

#1 – Fastsæt dit mål for indsatsen

#2 – Kend din målgruppe

#3 – Find en god og relevant præmie

#4 – Udnyt Facebooks algoritme til at nå langt ud med konkurrencen

#5 – Hav en plan for reengagering når konkurrencen er slut

 

Lad os tage et kig på de enkelte punkter herunder.

 

 

Hvad er dit mål?

At sætte et mål for ens indsats bør være en no-brainer – men det er desværre langt fra tilfældet når det kommer til Facebook konkurrencer.

Her virker det ofte som om at beslutningen om at have en konkurrence bare bliver en hurtig impulsbeslutning, hvor man “bare vil have nogle flere likes”. Og det er da meget fint – men hvorfor ikke få mere for pengene når nu man er i gang?

Du er klar til at smide en iPhone i hovedet på en heldig vinder til gengæld for et par tommelfingre og ikke andet?

Det kan man bestemt gøre bedre – hvis man altså satte et mål fra starten. Herunder er der et par forskellige mål du kan sætte for din konkurrence, og hvilke overvejelser du skal gøre dig, hvis du bruger disse målsætninger.

 

 

Brand awareness og sociale signaler

Som nævnt tidligere, hvis dit primære mål er branding, så er en konkurrence et rigtig godt redskab. Hvis dette er tilfældet bør du dog stadig sætte dig ned og tænke bare en lille smule over hvordan du så måler effekten.

For husk altid, at du gennem ren annoncering kunne have købt dig til samme antal likes/eksponeringer – derfor handler det om at sætte mål for din konkurrence, så du efterfølgende kan se om du klarede dig bedre end en annonce kunne have gjort.

 

KPI’er for dette mål:

  • Eksponeringer
  • Rækkevidde
  • Antal nye følgere

 

 

Tilmeldinger til nyhedsbrev (leadgenerering)

Nu begynder vi at have fat i noget af det rigtige!

For selvom den “nemme” løsning er at vælge brand awareness som mål, så er det altså lidt sjovere at få noget mere håndgribeligt ud af sin indsats – såsom leads.

Hvis du ønsker at vækste din nyhedsbrevsliste, så kan en Facebook konkurrence være en rigtig god start, da det er en god måde at ramme mange mennesker med et budskab.

For at skabe tilmeldinger til dit nyhedsbrev kan du enten gøre det direkte ved at sætte din konkurrences krav til at være tilmelding til nyhedsbrev, gennem leadplatforme såsom Leadfamly, eller ved at gøre det gennem opfølgende lead annoncer efter konkurrencen er slut.

Hvis du ønsker højst mulig rækkevidde på dine konkurrencer er det bedste dog at gå efter engagement (likes og kommentarer) på selve konkurrencen, hvorfor jeg anbefaler at du først går efter tilmeldingerne efter konkurrencen er slut. Hvordan du gør det kommer jeg ind på senere.

 

KPI’er for dette mål:

  • Tilmeldinger til nyhedsbrev
  • Åbninger af velkomstmail
  • Klikrate i velkomstmail

 

 

Skab salg og penge i kassen

Det sidste mål jeg vil fremhæve er egentlig meget ligetil – du laver en konkurrence for at få flere penge i kassen ved at sælge nogle varer.

Dette er naturligvis det ultimative mål, da vi så rent faktisk kan begynde at kigge på ROI på vores konkurrence. Dog er det ikke alle at dette mål passer så godt til, hvor det vil være bedre at kigge på leadgenerering i stedet.

Hvorvidt du skal gå direkte efter salg vil ofte komme an på dit produkt og især, hvor lang den typiske kunderejse er. Her er der enorm forskel på om du sælger impulskøb eller overvejelseskøb, da det kan betyde meget for hvorvidt du “bare” kan skabe salg via Facebook eller om du skal bearbejde målgruppen før de er klar til køb.

Hvis du vælger salg som målsætning vil jeg anbefale at du gør det efter konkurrencen er slut ved at udnytte forskellige annoncetyper ud fra engagement med din konkurrence.

 

KPI’er for dette mål:

  • Salg
  • Pris pr. salg
  • ROI

 

Når du har fastsat målet for hele indsatsen er det tid til at kigge på målgruppen og hvilken præmie du skal udlodde.

 

 

Kend din målgruppe

Det er helt essentielt, at du har udpeget, hvem din målgruppe er – altså hvem du vil nå. Har du ikke gjort dette skader du dine chancer for succes væsentligt – allerede inden du er kommet ordentligt i gang.

Et godt eksempel er hvis du som online marketing bureau vælger at sætte en gavekurv med slik, chokolade og vin på højkant i en Facebook konkurrence. Er det så en præmie, der er relevant for det produkt de efterfølgende vil prøve at sælge?

Nok ikke.

 

Deres målgruppe er angiveligt forretningsdrivende, der leder efter en måde at udnytte de online kanaler bedre på. Derfor er det dem de skal henvende sig til – både når det kommer til præmien og i selve konkurrenceformen.

Find ud af, hvad der sætter netop din målgruppe i gang og hvad der får dem til at interagere med og deltage i din konkurrence. Her kan du med fordel kaste et blik på din data, eksempelvis Facebook Audience Insights, Google Analytics rapporter, kundedata fra dit CRM, hvem modtager dine nyhedsbreve osv..

Lær, hvem der sidder i den anden ende. Er det et ungt publikum eller skal du ramme det ældre segment? Alt dette vil have indflydelse på, hvordan du skal skræddersy din konkurrencer – både i forhold til præmie og materialet du skal bruge i konkurrencen.

 

 

Overvej dine præmier nøje

Det hjælper ikke noget at sætte en irrelevant præmie på højkant.

Lige i tilfældet med det uheldige online marketing bureau vil virksomheden nok nå ud til mange, og mange vil dele med deres venner – måske endda kvittere med et like til siden – men hvad derefter?

De får interaktion fra en masse mennesker, der sikkert ikke har interesse i deres egentlige produkt: online marketing. De ville egentlig bare gerne have en kurv med lækkerier.

Når det så bliver dagligdag og bureauet igen laver opslag, der selvfølgelig handler om online marketing, så vil disse mennesker stoppe med at interagere. Og hvordan er det nu lige med Facebooks algoritme og inaktive følgere?

Du risikerer at de inaktive følgere bliver en del af stikprøven, som Facebook viser dit post til, og som derved bestemmer hvor langt du efterfølgende skal ud. Resultatet er godt nok flere likes – men dit reach falder.

Er det nu også det værd?

 

Det, som virksomheden skulle have gjort, var at sætte deres produkt/service som præmie. Det vil lokke relevante kunder til konkurrencen, og dem kan de senere konvertere til leads eller salg.

Så husk: Vælg en præmie, der repræsenterer din virksomhed og lokker potentielle kunder til netop din konkurrence. Hvis de så ikke vinder, så kan du målrette specifikke kampagner og tilbud mod dem – og få dem ind i folden alligevel.

 

 

Sådan laver du en god Facebook konkurrence

Nu har vi styr på målsætningen, målgruppen og hvilken relevant præmie vi skal sætte på højkant – nu er det tid til selve konkurrencen.

Da konkurrencer er utroligt nemme at sætte op vil jeg derfor advare mod at springe dette trin for hurtigt over. For der er utrolig stor forskel på en konkurrence og en god konkurrence.

Djævlen ligger i detaljen og derfor uddyber jeg lidt herunder, hvordan du sikrer at din konkurrence performer bedst. Ved at overveje nøje hvordan din konkurrence skal sættes op øger nemlig dine chancer for at nå ud til mange mennesker – hvilket i sidste ende øger puljen at potentielle kunder du kan fange med din opfølgende markedsføring.

 

 

Forstå først og fremmest Facebooks konkurrenceregler

Går du i gang med at spille et spil uden at kende reglerne? Nej vel? Så skal du heller ikke gå i gang med at sætte en konkurrence op før du kender reglerne.

Så hvis du er i tvivl, så synes jeg du skal hoppe over og læse om Facebooks konkurrenceregler før du læser videre her.

Der får du den vigtigste information du skal bruge til at sætte en god konkurrence op, hvor du undgår at blive lukket ned af Facebook og/eller Forbrugerombudsmanden.

 

Når du har styr på reglerne kan vi igen fortsætte med at snakke om Facebooks algoritme.

 

 

Udnyt Facebooks algoritme i din konkurrence

Nu har du helt styr på rammerne, du ved, hvad Facebook konkurrence tillader og ikke tillader – nu er det tid til at forme indholdet, der skal sikre dig en succesfuld oplevelse. Så er det nu, du bare smækker et billeder op på Facebook og beder om et like, ikke?

Nej!

 

Træd et par skridt tilbage, og tæl til ti. Det er nu, du skal sørge for, at du får udnyttet Facebooks algoritme til fulde, så din konkurrence kan få et stort organisk reach. Det kan du gøre gennem to meget hurtige steps.

 

#1 – Lær Facebooks algoritme at kende

De seneste år er der sket en helt enorm udvikling i dit News feed, og det kan du takke Facebook for. De stræber efter at give dig relevant indhold af høj kvalitet, så du undgår ligegylidge tag-og-del-konkurrencer (hint hint).

Dette har også betydet at virksomheders organiske rækkevidde er faldet væsentligt siden en stor opdatering i januar 2018, hvorfor alternative metoder skal tages i brug.

Det er derfor mere relevant end nogensinde at kende godt til algoritmen og vide hvad der virker – og ikke mindst hvad der ikke gør.

 

#2 – Please Facebooks algoritme

Form dit indhold, så det skaber positive signaler til Facebooks algoritme. Hvis de seneste ændringer har lært os en ting, så er det at jo mere interaktion og engagement du kan skabe på dine opslag, jo højere reach. I stedet for et billede, så lav en GIF. I stedet for like, så bed om ”wow”. I stedet for 10 ord, så smid 100 på.

Et nemt hack kan blandt andet være at lege med “læs mere…” grænsen på dine opslag. Hvis du formår at ramme den rigtigt, så vil nysgerrighed ofte drive folk til at trykke læs mere for at folde dit opslag ud.

Dette øger mængden af engagement og tidsforbrug på dit opslag, hvilket Facebooks algoritme belønner med større rækkevidde.

Så husk altid at tænke på, hvordan du kan få folk til at stoppe op og bruge tid på netop dit opslag.

 

Jeg har herunder samlet et par hurtige bud på, hvilke konkurenceformer, der lader dig udnytte Facebooks algoritme allerbedst.

 

 

GIFs

GIFs har i den grad fået taget i mange virksomheder og deres konkurrencer. Dette skyldes primært, at de er nemme at lave, hurtige at eksekvere og kan resultere i mange kliks på netop din konkurrence.

Og netop de ekstra kliks er nøglen her, da det alt sammen er signaler til Facebook om at dit opslag er værd at sende ud til flere mennesker, selvom det er fra en virksomhed.

Denne form for konkurrence er god til et bredt segment, hvor du skal sælge et produkt som bleer eller andet, som mange gerne vil have. Herunder ser du et af mine yndlingseksempler på netop denne konkurrencetype, der rammer bredt.

 

Netto Facebook konkurrence GIF

 

I eksemplet her har de valgt at gøre deltagelsen betinget af, at personen skal stoppe GIF’en på et helt bestemt sted og uploade et screenshot af det i kommentartråden. Her får de altså både en masse kliks fra deltageren, der kæmper for at få billedet stoppet på det rigtige sted, men også interaktion, når denne derefter uploader billedet til kommentartråden.

Det er en gylden måde at sikre, at din konkurrence når ud til mange – og derudover er det nemt at administrere. Ydermere vægter Facebook også, hvor lang tid en person ”bruger” på et opslag. Jo flere sekunder de kigger og bruger tid på dit opslag – jo mere værdi tillægger Facebook det.

 

 

Video

Uh, hvem elsker ikke en god video på Facebook? Det gør de fleste, og ikke mindst Facebooks algoritme. Det fantastiske ved videoer på Facebook er, at de (oftest) afspilles helt automatisk og får de fleste til at stoppe op i deres evige scrollen gennem newsfeedet.

Skyd en video, hvor deltagerne skal lægge mærke til noget helt bestemt. Det kunne være farven på blusen eller en lille ting i baggrunden. Det tvinger dem til at bruge tid på at se din video.

Lige denne type konkurrence giver dig ligeledes en helt unikt mulighed for senere at oprette en målgruppe, der indeholder alle dem der har set din video i 10 sekunder eller 50% af varigheden. Dem kan du efterfølgende ramme med unikke tilbud, da de allerede har vist interesse i din konkurrence, og dermed dit produkt.

Denne mulighed er unik for video, hvorfor det klart kan anbefales at arbejde med frem for almindelige billeder eller GIF’er.

 

Så – nu er vi nået til vejs ende og er klar til at trække en vinder. Mange stopper fejlagtigt her og går tilbage til deres dagligdag med at lave opslag fra hverdagen og deres almindelige annoncer.

Men hvis du fra start havde opsat et mål kan vi nu fortsætte med at jagte leads eller salg. Det skal vi gennemgå herunder.

 

 

Vinderen er fundet…

… nu er det tid til at høste hvad du har sået! Når vinderen er fundet og præmien sendt, så er det tid til at du skal steppe ind og høste leads/salg (alt efter dit mål), så du kan få maksimal værdi ud af din konkurrence.

Og lad mig da sige det med det samme – du skal have kreditkortet klar, da du nu skal til at bruge (flere) penge. For uanset om dit mål er leads eller salg bør du have afsat et annoncebudget til opfølgende annoncering til deltagerne i en konkurrence. For netop nu har du en unik position i deres bevidsthed, da de for nylig har interageret med dig og dit brand. Derfor vil de ofte være mere modtagelige overfor markedsføring fra dig og ikke mindst være nemmere at få til at foretage en ønsket handling (sign-up/salg).

 

Men nok snak – lad mig komme med nogle konkrete metoder du kan bruge for at bygge videre på din konkurrence så du når dine mål.

 

 

#1 – Ram plet med brugerdefinerede målgrupper

Når du skal følge op på din konkurrence er der ét spørgsmål, som er helt essentielt for at få succes:

Hvordan sikrer du, at din annonce rammer dem, som har deltaget i konkurrencen?

 

Svaret på det spørgsmål kommer an på hvordan du satte din konkurrence op, hvad du valgte af materiale, samt hvilket krav du satte til at deltage. Hvis du afholder en konkurrence som 99 % af alle andre derude (hvilket er helt fint i øvrigt), så vil kravet for deltagelse være en form for interaktion med dit opslag. Det vil sige like eller kommentar på dit konkurrenceopslag.

Da vi holder os i Facebooks økosystem vil du derfor også have mulighed for at lave målgrupper på baggrund af den adfærd, som er sket.

Dog er der en vigtig ting du skal være opmærksom på inden du starter konkurrencen. For selvom man kan oprette målgrupper baseret på hvem der har interageret med din Facebook side, løber du ind i et problem når du skal ind for at oprette den.

 

Page Engagement Facebook målgruppe

 

Selvom det burde være åbenlyst, at man i ovenstående screenshot skal vælge “Personer, som har interageret med et opslag eller en annonce”, så løber du ind i et stort problem – du kan ikke vælge et specifikt opslag!

Så med mindre du i perioden ikke kører andre annoncer eller deler opslag, så vil du risikere at ramme nogen, der har interageret med andet indhold end din konkurrence. Mens dette ikke er en katastrofe, så vil du dog miste noget af din relevans, hvilket kan være med til at du betaler mere for dine resultater end du kunne.

 

Heldigvis er der en løsning: Video!

 

Når du har uploadet en video til Facebook har du nemlig mulighed for at lave målgrupper på baggrund af hvilke brugere der har set dine videoer. Og modsat interaktion med opslag ovenfor, så kan du vælge præcis hvilken video (eller flere) som din målgruppe skal have set en vis mængde af.

For at oprette disse målgrupper skal du igen i gang med at oprette brugerdefinerede målgrupper og vælge “video” under engagement.

 

Page Engagement Video views målgruppe

 

Her kan du vælge om dem i målgruppen skal have set 3/10 sekunder eller 25/50/75/95 % af videoen. Og så snart du har valgt hvilken en af dem du mener passer bedst, så får du muligheden for at trykke på “Vælg videoer…”. Når du trykker på den får du nu mulighed for at vælge præcis den eller de videoer du vil bruge til din målgruppe.

 

Page Engagement Video views målgruppe vælg videoer

Smart ikke?

 

Derfor vil jeg også anbefale, hvis muligt, at du bruger video som materiale til din konkurrence. For ikke nok med at Facebooks algoritme elsker video, så giver det også denne skønne mulighed når du efterfølgende skal annoncere.

Samtidig giver det dig også mulighed for at skære “det værste” fra i din opfølgende målgruppe. For selvom det er fristende blot at vælge “set mindst 3 sekunder af video”, så giver det mening at vælge en af de lidt mere strenge.

Tænk blot på hvor mange der potentielt har scrollet forbi din konkurrence med auto-play slået til – der skal ikke meget til før de har set 3 sekunder inden de scroller videre, selvom de reelt ikke var interesserede. Derfor bør du – alt efter videoens længde – vælge enten “set mindst 10 sekunder” eller “set mindst 50 %”.

 

Når du har opsat din målgruppe ud fra adfærd, så er næste step at opsætte dine kampagner. Her vil jeg især anbefale 2 typer annoncer: Lead ads og Offer ads.

 

 

#2 – Skaf leads med lead ads

Hvis dit mål var flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev eller på anden måde leadgenerering så er min anbefaling klokkeklar: du skal køre lead ads (lead annoncer på dansk)!

Siden Facebook lancerede denne annonceform har flere og flere annoncører fået øjnene op for mulighederne og potentialet med formatet. Den største hurdle med formatet er dog at du – sammenlignet med andre annoncetyper – får væsentligt lavere rækkevidde og generelt set har en væsentligt højere CPM.

Derfor er kombinationen med en Facebook konkurrence og en opfølgende lead annonce perfekt, da du med konkurrencen formår at få stor rækkevidde og herefter kan ramme en “varm” målgruppe med dine lead annoncer.

 

Her vil jeg igen slå et slag for, at du holder din annonce så relevant som muligt i forhold til den præmie du gav væk i din konkurrence. For det er denne, der i første omgang skabte interessen hos din målgruppe og som derfor er interessant i denne sammenhæng.

Derfor vil det være en god idé at have en “lead magnet”, der opfordrer til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. En klassiker er en rabatkode, men hvis din kunderejse er lang kan du med fordel overveje at give en guide eller lignende som “tak” for deres tilmelding.

Denne guide kunne eksempelvis være med 5 gode tips til hvordan man bruger dit produkt eller hvordan det kan gøre kundens liv 100 gange nemmere/bedre/sjovere. Tænk gerne kreativt og overvej om alt indholdet skal skydes afsted i velkomstmailen eller om det skal komme som et mailflow, der holder dem til ilden over en lidt længere periode.

 

Hvis du ikke har arbejdet med lead annoncer før, så får du lige et hurtigt tip – bliv venner med Zapier. Dette værktøj gør dit liv med lead annoncer meget bedre, da den kan sørge for automatisk at sende nye leads direkte over i dit mailsystem. På den måde er du sikker på at nye leads får deres velkomstmail med det samme og ikke skal vente på at du manuelt downloader dem fra Facebook og uploader dem i dit mailsystem.

 

 

#3 – Sælg dine produkter med offer ads

Dem der deltager i konkurrencer gør det typisk fordi de er interesseret i dit produkt – bare ikke nok til at betale for det.

Men hvad nu hvis du gav dem et godt tilbud?

 

Det spørgsmål er heldgvis et du kan få svar på nemt at simpelt – nemlig ved at opsætte en offer ad (tilbudsannonce på dansk).

Denne type annoncer lader dig nemlig opsætte et klassisk tilbud, hvor du kan lade din målgruppe “claime” et tilbud direkte fra din annonce. Dette sker lidt lig med lead annoncer, hvor et klik på din annonce åbner en pop-up med yderligere information om dit tilbud, samt muligheden for at de altså kan “claime” det.

Tilbuddet kan du selv beskrive yderligere med tekst, du kan sætte slutdato, bestemme om det skal bruges online/offline og om der er begrænset antal til rådighed.

Det der adskiller denne type annonce fra eksempelvis en kampagne med målsætningen “konvertering” er altså den pop-up der kommer når der bliver trykket på annoncen. Samtidig kommer det til at stå direkte i annonce hvornår tilbuddet udløber, samt hvor mange der er tilbage at “claime” – så der nemt kan skabes noget sense of urgency, der automatisk opdateres.

En anden væsentlig forskel er hvad der sker når en kunde “claimer” tilbuddet. Her kender vi alle, at man ser en rabatkode, men ikke har tid til at gennemføre et køb. Når man så er klar til at købe kan man ikke finde rabatkoden og man får derfor aldrig gennemført købet.

Dette er ikke tilfældet med offer ads – da de altid er tilgængelige, hvis man har hentet dem ved at trykke på “Tilbud” i menuen på Facebook. Samtidig får man notifikationer fra Facebook når et tilbud man har hentet er ved at udløbe – alt sammen noget der hjælper dig med at få et salg, helt uden at det koster dig en krone ekstra!

 

Sådan opsætter du offer ads

For at opsætte en offer ad skal du have valgt kampagnemålsætningen “trafik”, “konvertering” eller “forretningsbesøg”.

Herefter skal du ind på dit annoncesæt (tilbud styres ikke på annonceniveau), hvor du vil møde nedenstående mulighed når du går i gang med at opsætte annoncesættet.

 

Facebook offer ad

 

Når du slår denne funktion til i højre side vil den efterfølgende folde sig ud og give dig rig mulighed for at opsætte selve tilbuddet og betingelserne for det.

 

Efter du har opsat dit tilbud kan du opsætte din annonce, hvor tilbuddet altså vil være en del af det. Da din målgruppe her vil være nogen der har deltaget i en konkurrence – og ikke vundet – kan du sagtens koble din annoncetekst sammen med konkurrencen. Eksempelvis ved at kalde tilbuddet for en “trøstepræmie” eller lignende – så du hele tiden holder den røde tråd mellem konkurrencen og din annonce.

 

 

#4 – Hold den kørende i dine organiske opslag

Når konkurrencen er slut har du naturligvis fået en række nye følgere, der har vist interesse. Den interesse skal du nu udnytte med dine organiske opslag, da Facebook giver dig en oplagt chance for at påvirke dem helt gratis.

For Facebooks algoritme er egentlig meget simpel – når du begynder at følge en ny side fortæller du nemlig Facebook at du lige nu har interesse i deres indhold.

Derfor vil du i den næste periode få vist de fleste af deres opslag i dit news feed, da Facebook vurderer at det er relevant for dig ud fra din seneste adfærd.

Dette skal du udnytte som virksomhed!

 

Du ved at dine (forhåbentligt) mange nye følgere vil se dine næste organiske opslag. Derfor er det vigtigt at du ikke går tilbage til “business-as-usual” med opslag omkring Helle fra HR’s evner til at lave en god kage og om hvor mange nye pakker du har sendt ud i dag til kunder.

Fortsæt i stedet historien fra din konkurrence og hold fokus på det produkt, som du gav væk i konkurrencen. Det kan være alt fra at dele yderligere information om produktet du udloddede, fortælle om de lignende produkter i dit sortiment eller give generel information om produktet, som mange spørger inden de køber det.

Tænk over hvordan du kan overbevise dine nye følgere til at de bare MÅ købe dit produkt, selvom de ikke vandt konkurrencen.

 

 

#5 – Få en testimonial fra vinderen

Reciprocity – Hvis du hjælper mig med noget er jeg mere tilbøjelig til at hjælpe dig.

Nu har du lige givet et produkt gratis væk til en heldig vinder, der derfor er meget glad for dig og dit brand. Det bør du udnytte, da du her har en rigtig god mulighed for at “forlænge” konkurrencen med en testimonial.

Da den heldige vinder har givet 0 kr. for produktet kan du være sikker på, at de er yderst tilfredse med dig og dit produkt, hvorfor du kan score nogle billige point med en god testimonial.

Hvor du vælger at bruge den er op til dig, men sørg for at få den i skriftlige form (gerne med et billede), så du kan genbruge den på tværs af web og opslag på sociale medier.

Hvis du får lov kan du endda bruge den gode omtale som en del af dine annoncer – så kan du da i hvert fald være sikker på at du har lidt social proof bag din markedsføring.

 

 

Tak fordi du læste med!

Nu har du forhåbentlig fået nogle gode idéer til hvordan du kan få meget mere ud af dine konkurrencer. Jeg ved at det kræver ekstra arbejde (og budget at annoncere bagefter) – men i sidste ende er jeg sikker på at du også vil opleve at det var det hele værd.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *